De eerste keer wandelen in de bergen: 13 tips

De eerste keer wandelen in de bergen: 13 tips

11 augustus 2018

door Miranda in Wandelen

Voor de eerste keer in de bergen wandelen is een geweldige ervaring. En al ben je nog zo’n goede wandelaar in ons vlakke landje, ineens bergop en bergaf lopen is toch heel wat anders. Bergwandelen kent een eigen wandeltechniek en concentratie. De gevaren van bergwandelen worden door veel mensen onderschat. Je moet er niet aan denken dat je tijdens je allereerste wandeling in de bergen op een te moeilijk en steil pad terecht komt met diepe afgronden. Of dat je halverwege de wandeling ontdekt dat je niet meer verder kan, omdat je te moe bent of je voeten willen niet meer? Daarom in dit weblog 13 tips om ervoor te zorgen dat jouw eerste keer wandelen in de bergen een succes wordt.

#1. Breng je conditie thuis al op peil

Wanneer je wilt gaan wandelen in de bergen, is het fijn als je basisconditie goed is. Dit kun je natuurlijk doen door te sporten in Nederland, maar ga ook zeker eens lange stukken wandelen. Lukt het jou om in Nederland zonder problemen 2 tot 4 uur te lopen in een fijn tempo, dan zal je in de Alpen ook al een heel eind komen.

#2. Plan je route(s) vooraf

Wandelroutes zijn er in verschillende moeilijkheidsgraden en afstanden. Vaak kun je je hier thuis al op voorbereiden. Koop alvast een wandelkaart van de regio of kijk online welke mogelijkheden er zijn. Begin met een eenvoudige route die 1,5 tot 3 uur duurt, dit is vaak voor de eerste keer voldoende. Je merkt dan meteen hoe moeilijk of gemakkelijk het bergwandelen je afgaat.

#3. Bouw de wandeling(en) rustig op

Begin altijd rustig met wandelen en versnel daarna eventueel je tempo. Dit geldt ook voor de verschillende wandelingen die je gaat maken. Begin met een eenvoudige route, voelt dit goed, ga dan een stapje verder. Overschat jezelf niet in de bergen. Loop liever iets te vaak een gemakkelijke route dan dat je ineens op een wandelpad hoog in de bergen staat, waar je je niet zeker voelt. Dat zelfde geldt voor afstanden; loop steeds een uurtje langer en kijk hoe het gaat.

Bouw de wandeling(en) rustig op
Gemakkelijke wandelpaden zijn vaak goed bereikbaar per berglift. Zo loop je toch hoog, maar niet moeilijk!

#4. Volg het weer

Bij de voorbereidingen op een wandeling hoort ook het bekijken van de weersvoorspelling. Is er kans op regen of onweer of schijnt de zon de hele dag? Deze kennis zorgt ervoor dat je de juiste kleding aantrekt en die dingen in je wandelrugzak pakt die je sowieso nodig hebt (extra (regen)kleding, zonnebrand, zonnebril, etc).

#5. Koop of leen stevige wandelschoenen

Een paar stevige wandelschoenen heb je echt nodig in de bergen. Vaak genoeg zie je nog mensen lopen op sneakers/gymschoenen met onvoldoende grip op de onverharde paden in de bergen. Je hoeft maar eventjes uit te glijden en je kunt je al flink blesseren. Bovendien geven goede wandelschoenen je enkels steun en de grip zorgt ervoor dat je zelfverzekerd kunt lopen zonder bang te zijn voor glijpartijen.

#6. Zorg voor de juiste uitrusting

Als beginnende wandelaar hoef je echt niet honderden euro’s uit te geven aan je wandeluitrusting. Naast een paar stevige wandelschoenen, is een broek waarin je je prettig kan bewegen erg fijn. Dit kan natuurlijk een wandelbroek zijn, maar een gewone sportbroek- of legging kan ook prima. Zorg verder voor diverse laagjes die je aan of uit kan trekken. Tijdens het klimmen krijg je het snel warm, maar eenmaal bovenop de berg zal je ontdekken dat het fris wordt. Een (wandel)rugzak is een absolute must. Hier kun je je kleding, maar ook eten en drinken in kwijt. Lees hier welke 7 dingen een beginnende wandelaar tijdens het wandelen in de bergen nodig heeft >

Zorg voor de juiste uitrusting wanneer je voor het eerst in de bergen gaat wandelen
Een sportlegging is een prima alternatief voor een wandelbroek, maar hardloopschoenen zijn niet aan te raden in de bergen

#7. Blijf altijd op het wandelpad

Wandelpaden in de bergen worden duidelijk aangegeven middels bordjes en rood-witte strepen op bomen en rotsen, en ze worden tevens jaarlijks gecontroleerd. Wanneer je op het wandelpad loopt, ben je in principe veilig. Soms lijkt het aantrekkelijk een stuk ‘af te steken’, maar hier kan de grond losliggen of stenen kunnen gemakkelijk gaan rollen. Daarnaast is het voor het behoud van de natuur natuurlijk ook beter als je op de paden blijft.

#8. Neem voldoende pauze

Overschat jezelf (of anderen) niet tijdens het wandelen. Neem op tijd pauze en kijk goed naar je medewandelaars of zij het nog volhouden. Even 10 minuten stilstaan of zitten en iets eten of drinken geven de mogelijkheid om op adem te komen en geeft voldoende energie om weer even door te gaan.

#9. Zorg voor genoeg eten en drinken

Check vooraf of er (geopende) berghutten- en restaurants onderweg zijn. Deze kun je natuurlijk inplannen voor een lunch of koffie tijdens het wandelen. Neem sowieso altijd zelf ook voldoende water, thee en eten mee. Broodjes, fruit, nootjes en energierepen zijn onmisbaar tijdens een wandeling in de bergen.

Zorg voor genoeg eten en drinken en pauzes
Door voldoende pauzes te houden rust je niet alleen uit, maar kun je ook even extra genieten van de mooie uitzichten

#10. Vertrek ’s ochtends op tijd

Niets is vervelender dan ‘tegen de tijd lopen’. Begin dus nooit om 13.00 uur aan een 5 uur durende wandeling, want als er iets tegen zit of je loopt even verkeerd, dan is het donker voor je het weet. Start bij voorkeur ’s ochtends lekker op tijd, zodat je de hele ochtend/dag de tijd hebt en op en top kunt genieten van de wandeling en al het moois dat je onderweg zult zien.

#11. Respecteer de natuur

Respecteer de flora en fauna in de bergen. Neem geen kleine boompjes, bloemen of planten mee, wees niet te luid onderweg en zorg ervoor dat je geen afval achter laat. Op deze manier kunnen we nog heel lang genieten van al het moois in de bergen.

#12. Houd je zwaartepunt boven je voeten en maak kleine stappen

Om goede grip te houden op hellingen, is het belangrijk dat je je gewicht goed boven je voeten houdt. Ga dus niet naar voren of naar achteren hangen. Maak je stappen bovendien niet te groot, dit maakt het lopen extra vermoeiend. Lees hier meer over wandeltechniek in de bergen >

Wanneer je op de top van een berg bent, is het vaak nog ver naar beneden
Van een top terug naar het dal lopen is altijd verder dan je denkt...

#13. What goes up…

Afdalen kan minstens zo intensief zijn als klimmen. Verstappen met vermoeide benen is zo gebeurd. Bedenk altijd dat wanneer je op de top bent, je eigenlijk pas de helft van je wandeling erop hebt zitten. Merk je dat je het tijdens de klim al erg zwaar hebt, dan is het misschien beter om iets eerder te beginnen aan de afdaling. Misschien haal je de top een volgende keer wel.

Heel veel succes en vooral plezier tijdens je eerste bergwandeling!

Reactie(s) Reageren?

Reageren op dit artikel


Zomervakantie tips