Wandelen Sexten: rondwandeling Monte Elmo - Helm (2434 meter)

16723 - Wandelen Sexten: rondwandeling Monte Elmo - Helm (2434 meter)

De bergwereld rondom het Italiaanse dorpje Sexten behoort zonder twijfel tot de mooiste van de Dolomieten. De huisberg van Sexten, Helm of Monte Elmo in het Italiaans, is eenvoudig te bereiken met de gondellift vanuit het dal. Eenmaal boven ligt er een mooi netwerk aan wandelpaden voor je klaar. Wij kozen voor de rondwandeling naar de top van de Monte Elmo, waarbij je continue een geweldig uitzicht hebt op de Dolomieten en de beroemde Drei Zinnen.

Wandelen Sexten: rondwandeling om Monte Elmo (2434 meter)

Duur 2,5 uur
Techniek
Uitzichten

Route rondwandeling Monte Elmo

• Loop vanaf het bergstation van de lift naar rechts via een brede grindweg (nummer 20) die eerst door het bos loopt.
  • Na enkele honderden meters krijg je prachtig uitzicht op het dal rechts en de Dolomieten, blijf de weg volgen.
  • Sla bij de kruizing waar tevens een picknicktafel staat naar links richting de Hahnspiel Hütte. Deze is in 2018 gesloten wegens verbouwing
  • Volg het pad dat geleidelijk omhoog loopt richting het uitzichtspunt Drei-Zinnen Blick.
  • Sla vervolgens linksaf. Hier wordt het pad wat smaller en steiler richting Monte Elmo.
  • Op de top van de Monte Elmo is een (onbemande) berghut waar je evn kunt uitrusten en/of genieten van het uitzicht.
  • Na de berghut begint de afdaling die op sommige stukken wat steiler en lastiger is met hoge afstappen en flinke rotsen.
  • Je komt weer terug bij het bergstation linksom via het pad waar de wandeling begon, of rechtsom.

Startpunt rondwandeling Monte Elmo (2434 meter)

Het dalstation van de panoramaseilbahn Sexten-Helm ligt aan de rand van het dorp Sexten. Je kunt hier eenvoudig met het openbaar vervoer komen (bus) of je auto parkeren op de ruime parkeerplaats bij de lift. De grote gondel brengt je in ongeveer 10 minuten naar een hoogte van 2050 meter. Bij het bergstation vind je een restaurant, maar ook een grote speelplaats voor de kids. De rondwandeling start direct vanaf het bergstation van de gondel.

Bergstation panoramaseilbahn Sexten-Helm met het kinderland

Ongeëvenaarde uitzichten

Omdat deze hele wandeling boven de 2000 meter ligt is het niet alleen wat koeler op warme dagen, maar ook de uitzichten zijn geweldig. Bijna de hele rondwandeling heb je continue blik op de stoere Dolomieten met hun kenmerkende rotspunten. Onderweg zijn er meerdere punten waar je even kunt uitrusten op een bankje en kunt genieten van de bergwereld om je heen. Doordat de wandeling niet al te moeilijk en lang is, kun je deze prima met kinderen ondernemen.

Uitzicht vanaf de berg helm bij Sexten in de Dolomieten
De uitzichten tijdens de wandeling zijn indrukwekkend

In twee richtingen

De wandeling kun je in twee richtingen lopen. Wij kozen voor een afdaling langs het ‘lastigste’ stuk, maar je kunt de route ook andersom lopen, zodat je dit stuk klimt (Hüttensteig nummer 20). Net wat je gemakkelijker vindt. Verder zijn er meerdere alternatieven mogelijkheden op deze wandeling. Zo kun je nog verder lopen richting de Sillianer Hütte en Stiergarten (en hier evt. de lift naar beneden nemen richting Henn Stoll), of vanaf de Sillianer Hütte via de Klammbachalm naar Moos in het dal. Een andere optie is om na de rondwandeling niet met de Sexten-Helm gondelbaan terug naar het dal te gaan, maar via de Lärchenhütte, Negerdorf, Helmhanghütte terug naar Moos te wandelen. Deze afdaling duurt 1,5 tot 2 uur.

Afdaling vanaf de Monte Elmo - Helm Hüttensteig 20
Vind je dit soort afdalingen te lastig, loop de route dan met de klok mee

Uitzicht op de Dolomieten
Op de borden kun je precies lezen welke bergtoppen je aan de overkant ziet

Wegwijzers in de bergen van Zuid-Tirol
De wandelpaden staan goed aangegeven op Monte Elmo - Helm

Bankje met uitzicht op de Drei Zinnen in de Dolomieten
Op zo'n bankje kun je uren blijven zitten
Zomer Miranda

Over Miranda

Miranda is dol op de Alpen en is hier ook regelmatig te vinden. Zowel in de zomer als in de winter. De perfecte vakantie bestaat voor haar uit bergen, water, actie, relaxen, een goed boek en heerlijk eten. Haar avonturen op het water, de mountainbike, de motor of te voet deelt ze in haar blogs.