Marmotte: inschrijving, route, training & tips

Marmotte: inschrijving, route, training & tips

10 mei 2016

door Thijs in Fietsen/MTB

La Marmotte is een van de bekendste cyclosportieve in de Alpen. Jaarlijks staan er op de eerste zondag van juli 7500 wielrenners klaar voor deze loodzware tocht over de Col du Glandon, Col du Télégraphe, Col du Galibier en Alpe d’Huez. Met een lengte van 174 kilometer en meer dan 5000 hoogtemeters vergt de Marmotte het uiterste van wielrenners. Tegenwoordig is de officiële naam Marmotte Granfondo Alpes en zijn er ook elders in de Alpen varianten te vinden van deze cyclo. In dit weblog alles over de inschrijving, route, training en tips voor de Marmotte.

Inschrijving Marmotte: wees er snel bij!

De inschrijving van de Marmotte vindt begin november plaats en wegens de ongekende populariteit is het zaak er direct bij te zijn. Houd de officiële kanalen van organisatie Sportcommunication goed in de gaten om te weten wanneer de inschrijving daadwerkelijk opent. De kosten voor een startbewijs bedragen meer dan € 100,-. Mocht je onverhoopt achter het net vissen, dan zijn er nog diverse manieren om toch een startnummer te bemachtigen. Je kunt je inschrijven voor de Trophée de l’Oisans of een complete reis boeken bij een reisorganisatie. Vergeet niet om na inschrijving het medisch attest op te sturen.

Route Marmotte: 174 loodzware kilometers
 

Route Marmotte: 174 loodzware kilometers

De route van de Marmotte spreekt tot de verbeelding en zou niet misstaan als etappe in de Tour de France. Na de start in Le Bourg d’Oisans volgt er een vlakke aanloop van iets meer dan 10 kilometer naar de Col du Glandon. Een lange beklimming van meer dan 20 kilometer met onder andere het steilste stuk van de hele Marmotte (11,2%). De afdaling van de Glandon is geneutraliseerd, waardoor je hier rustig de tijd voor kunt nemen. Het stuk door de la Vallée de la Maurienne is venijnig en vergt meer tijd dan je denkt. Nu is het loodzware duo Télégraphe (1.570m) en Galibier (2.645m) aan de beurt. Na de lange afdaling (bijtrappen!) begint de lijdensweg over de 21 haarspeldbochten van l’Alpe d’Huez.

Training Marmotte: duur en afwisseling

De Marmotte is niet zomaar een tocht. Deze cyclo vereist een serieuze voorbereiding die maanden in beslag neemt. In het voorseizoen (januari-maart) bouw je de conditie op met rustige duurtrainingen op lage intensiteit. Met een goede basis kun je intensiever gaan trainen en ook aan intervaltraining gaan doen. Zorg voor afwisseling in je trainingen en blijf het lichaam prikkelen. Belangrijk is om altijd lange duurtrainingen in je trainingsschema te blijven verwerken. Het fatsoenlijk uitrijden van de Marmotte vergt uithoudingsvermogen!

Foto: © OT Alped'Huez

Marmotteweek: rijden op reserve

Tijdens de week voorafgaande aan de Marmotte zie je de campings volstromen met wielrenners. Het is verleidelijk om tijdens de week nog extra kilometers bij te gaan trainen. Je twijfelt over je vorm en ziet andere wielrenners de berg op schieten. Veel verstandiger is het om aan het begin van de week nog een lange, rustige training te doen en de volgende dagen op reserve te rijden. Fiets bijvoorbeeld naar het prachtige La Bérarde. Deze dagen staan vooral in het teken van wennen aan het klimmen, de hoogte en de temperatuur. Donderdag en vrijdag kun je nog wat losrijden, maar met de benen omhoog en koolhydraten aanvullen is ook geen slecht idee. Laat je tijdens de week voorafgaande aan de Marmotte in ieder geval niet verleiden tot intensieve duels met je wielermaten. Pas op zondag worden de verhoudingen bepaald!

Verslag La Marmotte 2015 >

Marmotte: bevoorrading en voeding

Ga er tijdens de Marmotte van uit dat het heet is! Tijdens de start om 07.00 uur valt het nog wel mee, maar ’s middags ligt de Alpe vaak te koken in de zon. Belangrijk is dus dat je veel drinkt! Rijd met bidons van 750 cl en grijp iedere mogelijkheid aan om ze te vullen. Bovenop de Glandon staat je tijd stil en kun je rustig de tijd nemen om het vocht aan te vullen. Ook onderaan de Télégraphe, top Télégraphe, Valloire (+voeding), Galibier (+voeding), Bourg d'Oisans (+voeding) en Alpe d'huez zijn punten om je bidons te vullen. De voeding van de organisatie loopt zeer uiteen, van sportrepen tot stokbrood en gedroogd fruit. Probeer ieder uur minimaal 500 ml te drinken en een gel of reep te nuttigen. Zorg dat je voldoende voeding meeneemt en reken niet alleen op de organisatie.

Foto: © OT Alped'Huez

Algemene informatie Marmotte

  • Verreden op eerste zondag van juli
  • 7500 plaatsen (6600 internationale deelnemers)
  • 174 kilometer en meer dan 5000 hoogtemeters
  • Afhalen startnummers donderdag (14.00 uur – 19.00 uur) en vrijdag (10.00 uur – 19.00 uur)
  • Start 07.00 uur (startnummers 1-1999), 07.30 uur (2000-3999), 07:50 uur (4000+)
  • Gouden, zilveren of bronzen medaille afhankelijk van tijd, geslacht en leeftijd

Foto: © OT Alped'Huez

10 Marmotte Tips

  • Begin al in januari met rustige (duur)trainingen
  • Ga ter voorbereiding een keer in Limburg of de Ardennen fietsen
  • Test je materiaal thuis zorgvuldig (klimversnelling, goede banden, remblokken)
  • Eet voorafgaande (donderdag, vrijdag) aan de tocht extra koolhydraten (stapelen!)
  • Leg de avond van tevoren alles klaar (tenue, voeding, materiaal)
  • Neem je eigen voeding en sportdrank mee
  • Drink en eet continu
  • Ga niet te snel van start! Rijd je eigen tempo en sluit in de vlakkere stukken aan bij groepen
  • Geniet! Staar je niet blind op eindtijden, uitrijden is al een wereldprestatie!

Zelf heb ik meerder malen La Marmotte gereden en ook dit jaar sta ik weer aan de start. Mocht je nog tips, aanvullingen of vragen hebben, geef een reactie! Succes met de voorbereidingen en het rijden van de tocht der tochteni!

Zomervakantie tips