Skip to navigation Skip to main content
Afdalen onderin de beugels racefiets
© Spalder Media Group

Veilig afdalen op een racefiets is een stuk makkelijker dan het lijkt. Wanneer je een aantal handige tips in je achterhoofd houdt, daal je een stuk zelfverzekerder en rustiger van een berg af. Niets is zo gevaarlijk als onzeker en ongeconcentreerd de afdaling ingaan. Afdalen op de racefiets is ook een kwestie van ervaring. Hoe vaker je het doet en hoe beter je je fiets kent, des te harder en veiliger ga je naar beneden. Deze 5 afdaaltips zijn niet alleen handig voor wielrenners die voor het eerst naar de Alpen gaan, maar ook om het geheugen van meer ervaren fietsers die bijvoorbeeld de Marmotte, het Alpenbrevet of de Ötztaler Radmarathon rijden, weer even op te frissen.

Veilig afdalen op de racefiets

Wanneer je op fietsvakantie gaat naar de Alpen krijg je te maken met hele omstandigheden dan in eigen land. Waarschijnlijk ligt je focus op het klimmen, omdat je zo snel en zo goed mogelijk boven wilt komen. Veilig afdalen speelt ook een grote rol wanneer je gaat fietsen in de bergen. Afdalen op de racefiets is niet zonder gevaar en onderweg kun je met onverwachte omstandigheden te maken krijgen zoals tegenliggers, steentjes op de weg en wegversmallingen. Ook de snelheid die behoorlijk kan oplopen is een belangrijke factor. Wanneer je je goed voorbereid, de juiste techniek gebruikt en zelfvertrouwen hebt geeft afdalen een echte kick. Onderstaande afdaaltips kunnen je helpen bij het veilig afdalen op de racefiets.

1. Handen onderin de beugels

Zodra je over de top bent en de weg begint de dalen, verplaats je je handen direct naar de beugels. In deze houding heb je veel meer controle over je fiets, is je gewicht beter verdeeld en kun je krachtiger én gedoseerd remmen. Bovendien loop je niet het risico dat je bij een oneffenheid in de weg over je stuur slaat.

Snelle afdaling racefiets
© Spalder Media Group

2. Rem meer met je voorrem

Remmen doe je eigenlijk uitsluitend voor de bocht, wanneer de fiets zich nog in een rechte lijn bevindt. Maak voor het grootste gedeelte gebruik van de voorrem (60% - 40%), aangezien dit wiel minder snel in de slip raakt, omdat hier meer druk op staat. Moet je in de bocht toch nog bijremmen, pas dan op met het gebruik van de voorrem, aangezien slippen gelijk staat aan een valpartij. Ook het achterwiel kan in de slip raken, maar zodra je de rem loslaat, trekt de fiets zich recht. Met het hart in je keel als resultaat! Pas op dat je in een afdaling niet continu remt. De remvlakken van je wielen worden zeer heet, wat een klapband als gevolg kan hebben. Ook bij schijfremmen is het beter om gedoseerd te remmen.

3. Buitenbeen omlaag, binnenbeen omhoog

In feite is de bochtentechniek in een afdaling hetzelfde als op het vlakke. Voorkom dat je pedaal het wegdek raakt door je buitenbeen omlaag te doen en je binnenbeen omhoog te houden. Op deze manier druk je de fiets als het ware de bocht en rijd je makkelijker een vloeiende lijn. Pas op dat je niet te vroeg weer begint met trappen (Jonas Vingegaard in de Tour de France 2022!), hierdoor verplaatst de druk van het ene naar het andere been met een (bijna) valpartij tot gevolg. Kijk bovendien goed voor je om obstakels snel waar te kunnen nemen. De juiste manier om een bocht in te gaan is van buiten, naar binnen en weer naar buiten.

Afdaling racefiets Passo dello Stelvio
© Spalder Media Group

4. Houd voldoende afstand

Op het vlakke wil je zo dicht mogelijk achter je voorganger rijden, maar dat is in een afdaling geen goed idee. Bouw wat meer afstand in om beter te kunnen reageren op onverwachte situaties en bewegingen. Daarnaast heeft niet iedereen een goede daaltechniek en hier kun je dan maar beter wat verder van uit de buurt blijven. Is je voorganger wel een goede daler, volg dan zijn of haar lijnen en je zal zien dat je zelf opeens ook een stuk sneller gaat.

5. Neem geen risico’s

Het allerbelangrijkste aspect van een veilige afdaling is dat je geen onnodige risico’s neemt. Weet waar je grenzen liggen en ga deze absoluut niet te buiten. Natuurlijk kun je een aerodynamische houding aannemen, maar ga niet op je bovenbuis zitten en meetrappen. Blijf bij blinde bochten op je weghelft, kijk niet (te veel) achter je en schrik niet van de snelheden die op je kilometerteller staan.

 

Houd deze tips in je achterhoofd wanneer je binnenkort de Passo dello Stelvio, Großglockner Hochalpenstrasse of Timmelsjoch afdaalt! Succes!

Zomer Thijs

Over Thijs

Thijs verkent de bergen in de zomer het liefst op de racefiets. De schoonheid van het landschap en de strijd aangaan met de berg zijn aspecten waarvoor hij graag afreist naar de Alpen. Naast het beklimmen van bekende Alpenreuzen als Alpe d’Huez, Col du Galibier en Mont Ventoux fietst hij ook graag in de heuvels van Zuid-Limburg.