Wandelen Zwarte Woud: de Schwarzwaldsteig

53175 - Wandelen Zwarte Woud: de Schwarzwaldsteig
© Hochschwarzwald Tourismus GmbH

Ga jij graag wandelen in het Zwarte Woud? Dan hebben we een leuke tip voor je: de Schwarzwaldsteig in Bad Peterstal-Griesbach. Deze 11 km lange wandeling door de Duitse natuur wordt gekenmerkt door de mooie uitzichten onderweg. Je loopt over rotsblokken en langs beekjes, door bossen en langs fruitbomen. Het continu wisselende landschap zorgt voor een prachtige wandelomgeving en verbaast je keer op keer. De Schwarzwaldsteig is geen al te moeilijke wandeling, dus ook voor de minder fanatieke wandelaar is dit een aanrader.

Wandelen Zwarte Woud: Schwarzwaldsteig

Techniek
Uitzichten

De Schwarzwaldsteig

De Schwarzwaldsteig is een prachtige wandeling die je langs verschillende mooie plekken in het Zwarte Woud leidt. In zo'n 5 uur leg je bijna 11 km af, stijg je 603 meter en daal je weer 603 meter. De route wordt vanaf de parkeerplaats aangegeven met borden en onderweg kom je genoeg plekken tegen waar je even kunt uitrusten. Zo staan er langs het pad een aantal houten ligstoelen waar je heerlijk tot rust kunt komen. Ook kom je langs uitzichtpunten, dus vergeet niet ook af en toe even te genieten van het prachtige uitzicht. De route loopt door stukken unieke natuur met onder andere indrukwekkende rode rotsen en idyllische beekjes. De Schwarzwaldsteig is een aanrader voor iedere natuurliefhebber en mag niet ontbreken tijdens je vakantie in het Zwarte Woud.

Route Schwarzwaldsteig

• De route start bij het station van Bad Peterstal, waar je ook je auto kunt parkeren. Vanaf hier volg je een kort pad en een trap naar rivier de Rench.
  • Loop over het rotspad stroomopwaarts langs de Rench.
  • Houd links aan en na een paar meter kom je via een tunneltje onder het spoor bij de eerste klim het bos in.
  • Vervolg je weg en loop door het sparrenbos omhoog. Let op dat je de afslag naar rechts niet mist, deze komt vrij onverwacht.
  • Volg het pad tot de houten ligstoel, waar de volgende (kleine) klim over een weide begint.
  • Langs de bosrand bereik je Vorderbach, waar het pad naar beneden loopt tot in het dal.
  • Na een daling van ongeveer 100 meter begint een klim naar het Schwarzwaldhof.
  • Bij Hilsenhof sla je scherp linksaf en loop je gestaag omhoog over glooiende weilanden.
  • Aan de rand van het weiland begint een pittige klim waarvan je even kunt bijkomen in de ligstoel die boven op je wacht.
  • Boven volg je het pad het bos in en loop je gestaag omhoog, na ruim 4 km bereik je Holdersgrund.
  • Hier begint de steile klim naar de Braunbergkopf. Onderweg kom je een stenen kruis en een bankje tegen en boven, op de Sattelplatz, wacht je een waanzinnig uitzicht.
  • Iets links van de Sattelplatz gaat de route rechtsaf een smal bospad op dat later overgaat in een breed bospad.
  • Hier begint de afdaling naar Rollwasen, waar je direct na de Wiesengründlebrunnen een rustplek bereikt aan de rand van het bos.
  • De daling gaat verder door het bos en uiteindelijk bereik je de Braunbergstüble.
  • Vanaf de berghut loopt de route over de bergweide en door het volgende bos naar de Wendelsberg.
  • Na het bos kom je aan bij het Urbanskreuz, waarna de route bergafwaarts verder loopt.
  • Beneden sla je rechtsaf en loop je terug naar het bos.
  • Bij de splitsing houd je links aan en bereik je het Renchtal.
  • Het brede pad loopt steeds steiler omlaag. Het alternatief? Links bij de oever kun je overgaan op een kronkelpad naar beneden. Volg dit pad tot je beneden een bospad tegenkomt.
  • Houd rechts aan en bij de splitsing ga je linksaf.
  • Bij het eerste huis loop je het bos weer in, bij de eerste splitsing ga je rechtsaf en loop je het bos uit richting het station.

Startpunt Schwarzwaldsteig

De Schwarzwaldsteig start bij het station van Bad Peterstal. Dit startpunt maakt het een toegankelijke wandeling, want je kunt het bereiken met zowel de auto als de trein. Kom je met de auto, dan bereik je Bad Peterstal via de snelweg A5 via afrit Appenweier of via snelweg A81 via afrit Horb. Daarnaast is de Schwarzwaldsteig een rondwandeling, dus je begint en eindigt op hetzelfde punt. Ideaal, want zo kun je zelf bepalen wanneer je begint en ben je niet afhankelijk van bussen die je terugbrengen naar het beginpunt.

Beste tijd om te wandelen

Aangezien de route van de Schwarzwaldsteig door bossen, over rotsen en door weilanden loopt, wordt het afgeraden deze in de wintermaanden te lopen. Dan kunnen de klimmen verraderlijk glad zijn. De beste tijd om deze wandeling in het Zwarte Woud te lopen is daarom van april tot en met oktober. In deze tijd van het jaar heb je het beste weer en zijn de uitzichten het mooist. Tip: in de herfst geniet je volop van de prachtige herfstkleuren langs de route!

53175 - wandelen schwarzwaldsteig
Vooral 's zomers is het een favoriete wandeling! (Foto: © David Lohmüller/KTG)

Tips en wandelen in het Zwarte Woud

Het Zwarte Woud is het grootste middelgebergte in Duitsland en favoriet bij veel wandelaars en families die niet al te ver van huis willen genieten van hun zomervakantie. Dat is niet zo gek ook, want je kunt een heerlijke vakantie beleven in deze Duitse regio. Fanatieke wandelaars kunnen zich uitleven op verschillende lange afstandswandelingen in het Zwarte Woud. Ga je met kinderen op pad? Probeer dan eens de themawandelingen die je hier kunt doen. Ook als je niet alleen maar wilt wandelen, is er genoeg te doen. Er zijn tal van uitstapjes en bezienswaardigheden mogelijk en vergeet ook zeker niet de lekkerste gerechten uit het Zwarte Woud eens te proeven!

Zomer Jahna

Over Jahna

Zodra Jahna de eerste toppen ziet verschijnen, wordt ze enthousiast. Hoewel ze een echte skiër in hart en nieren is, kan Jahna ook ontzettend genieten van de bergen in de zomer. Pittige wandeltochten, mountainbiken of een ritje in een zomerrodelbaan: je kunt Jahna ervoor bellen.