Hoogtevrees tijdens een wandeling

hoogtevrees tijdens wandeling op graat

16 november 2019

door Joanne in Algemeen

Hoogtevrees overwinnen, kan dat eigenlijk? Stel: je bent dol op bergen. Maar je krijgt al de bibbers als je een bergweg afrijdt. Hoogtevrees! Lastig, zeker als je wel graag naar de Alpen gaat. De prachtige uitzichten, de frisse lucht, het ruizen van de wind of klingelen van de koebellen. Alleen die enge dieptes, als die er maar niet zouden zijn. Soms loop je er opeens tegenaan tijdens een wandeling. ENG! En dan? Hoe nu verder?

Waar ben je precies bang voor

Bij een aanval van hoogtevrees helpt het om eerst eens rustig te gaan zitten en voor jezelf te bedenken waar je bang voor bent. Vaak ben je namelijk niet alleen bang voor de komende drie passen die je moet maken, maar heb je angst voor wat daarna nog kan komen. Als je samen de route goed bekijkt, weet iemand uit de groep misschien wat er verder komt. En wie weet, als het alleen de eerstkomende drie passen is, valt het allemaal best mee.

hoogtevrees tijdens wandeling
Bovenop een top lopen en zo de diepte in kijken

Praat er over

Hoogtevrees kan je vakantie best een beetje verpesten. Je kan dan ook enorm opzien tegen de volgende wandeling. Zeker als je verwacht, of juist niet weet, dat er een eng punt komt. Hoogtevrees kost veel stress. Maak het bespreekbaar. Het is fijn om van tevoren al aan te geven dat je het misschien te eng vindt en dan niet verder wilt. Misschien wil de rest van de groep dan eigenlijk liever een andere route. Of kun je van tevoren een alternatief bedenken als je niet verder durft.

Check hoe de route loopt

Weet wat je te wachten staat. Vaak is het de angst voor iets onbekends. Als je de route heel goed uitzoekt, snap je vaak al wel waar het misschien spannend gaat zijn. Vraag na bij het toeristenbureau of gidsenbureau hoe het er precies uitziet. Als je in een Duitse omschrijving ‘Schwindelfrei’ leest, dan zitten er juist spannende stukken in, waarbij je geen hoogtevrees moet hebben.

Verbeter je techniek/meer ervaring

In de bergen komt er stiekem nog best een beetje techniek bij kijken. Leer lopen op blokkenterrein, over smalle balken en op steil, glad gras. Als jij zekerder bent van je eigen kunnen, zijn spannende plekken minder eng. De grens waar jij last krijgt van je hoogtevrees, verleg je als het ware.

Loop met stokken

Je voelt je zekerder met stokken. Als je hoogtevrees hebt is het prettig om die stokken goed te kunnen gebruiken.

hoogtevrees tijdens het wandelen
Een schuin aflopend pad is soms spannend

Ga niet over je grenzen

Als je heel moe bent, wordt alles moeilijker. Ben je gevoelig voor hoogtevrees, dan kan dat worden versterkt. Bouw je wandelingen dus rustig op. Wen weer aan de inspanning en ook aan de hoogte.

Kijk niet naar beneden

Je doet het natuurlijk toch, maar het helpt echt om niet die diepte in te kijken. Probeer dat dus te vermijden.

Ook interessant:

Blaas heel hard je lucht uit en ontspan je schouders

Ben je je hoogtevrees niet meer de baas? Neem dan even de tijd voor je verder/terug gaat. Haal diep adem en blaas zo hard mogelijk uit. Let daarna even op je schouders en duw die bewust naar beneden. Waarschijnlijk ben je zo gespannen als een rietje. Door een beetje te ontspannen voel je je beter en sta je ook relaxter op je benen, en niet als bambi op het ijs.

Ga op pad met een gids

Wil je wel heel graag zo’n stoere wandeling maken, maar ben je bang dat je niet durft? Je kunt natuurlijk op pad gaan met een gids. Dat geeft niet alleen veel vertrouwen, hij of zij kan je ook daadwerkelijk helpen met een stuk touw als het echt even te veel wordt.

Ga wel!

Hoogtevrees echt overwinnen, kan misschien niet. Maar, laat je niet afschrikken als je een keer een slechte ervaring hebt gehad. Ga vooral! Probeer achteraf te bedenken wat nou precies die hoogtevrees triggerde. Zoek een route waarin je dat vermijdt.

Zomervakantie tips