Hoogtevrees tijdens een wandeling

hoogtevrees tijdens wandeling op graat

17 oktober 2021

door Joanne in Algemeen

Heb jij last van hoogtevrees tijdens het wandelen? Dat is erg vervelend! Maar er is wat aan te doen. Krijg jij al de bibbers als je een bergweg afrijdt en helemaal wanneer je hoog in de bergen de afgrond in kijkt? Dan heb je duidelijk last van hoogtevrees. Lastig, zeker wanneer je wel graag naar de Alpen gaat. De prachtige uitzichten, de frisse lucht, het ruizen van de wind of klingelen van de koebellen. Alleen die enge dieptes, als die er maar niet zouden zijn. Soms loop je er opeens tegenaan tijdens een wandeling. ENG! En dan? Hoe nu verder? In dit artikel geef ik je enkele tips wanneer je last hebt van hoogtevrees tijdens het wandelen in de bergen.

Hoogtevrees tijdens het wandelen in de bergen

Hoe mooi de bergen ook zijn, als je last hebt van hoogtevrees tijdens het wandelen, kun je er gewoon minder van genieten. Wanneer de angst overheerst en je steeds moet denken aan die hoogte waarop je je begeeft, word je gespannen en loop je minder lekker. Daarnaast moet je er natuurlijk niet aan denken dat je nu zou vallen, maar dat doe je wel zo nu en doen. Probeer daarom de gedachten in je hoofd te trainen en onder controle te houden. Hieronder een aantal tips die je kunnen helpen.

Hoogtevrees tijdens het wandelen
Sommige mensen krijgen al de kriebels bij het zien van zo'n wandelpad

Waar ben je precies bang voor?

Bij een aanval van hoogtevrees helpt het om eerst eens rustig te gaan zitten en voor jezelf te bedenken waar je bang voor bent. Vaak ben je namelijk niet alleen bang voor de komende drie passen die je moet maken, maar heb je angst voor wat daarna nog kan komen. Als je samen de route goed bekijkt, weet iemand uit de groep misschien wat er verder komt. En wie weet, valt het allemaal best mee. 

Praat er over

Hoogtevrees kan je vakantie best een beetje verpesten. Je kan dan ook enorm opzien tegen de volgende wandeling. Zeker als je verwacht, of juist niet weet, dat er een eng punt komt. Hoogtevrees kost veel stress. Maak het bespreekbaar. Het is fijn om van tevoren al aan te geven dat je het misschien te eng vindt en dan niet verder wilt. Misschien wil de rest van de groep of je wandelpartner dan liever een andere route. Of kun je van tevoren een alternatief bedenken als je niet verder durft.

Check hoe de route loopt

Weet wat je te wachten staat. Vaak is het de angst voor iets onbekends. Als je de route heel goed uitzoekt, snap je vaak al wel waar het misschien spannend gaat zijn. Vraag na bij het toeristenbureau of gidsenbureau hoe het er precies uitziet. Als je in een Duitse omschrijving ‘Schwindelfrei’ leest, dan zitten er juist spannende stukken in, waarbij je geen hoogtevrees moet hebben. Kies dan dus liever voor een andere route.

Hoogtevrees tijdens het bergwandelen
Loop je liever niet over dit soort paden? Informeer van tevoren goed wat je onderweg tegenkomt

Verbeter je techniek en doe meer ervaring op

In de bergen komt er stiekem nog best een beetje techniek bij kijken. Dit betekent dat je je hierop ook kunt voorbereiden. Leer lopen op een blokkenterrein, over smalle balken en op steil, glad gras. Als jij zekerder bent van je eigen kunnen, zijn spannende plekken minder eng. De grens waar jij last krijgt van je hoogtevrees, verleg je op deze manier als het ware. En wees nou eerlijk: hoe vaak ben je eigenlijk gevallen tijdens het wandelen?

Kijk niet naar beneden

Je doet het natuurlijk toch, maar het helpt echt om niet die diepte in te kijken. Probeer dat dus te vermijden. Concentreer je op het wandelpad en loop, indien mogelijk, aan de kant van de berg. Kijk op het pad, vooruit, naar boven en negeer het dal en de diepte.

Loop met stokken

Je voelt je zekerder met wandelstokken. Als je hoogtevrees hebt is het prettig om die stokken goed te kunnen gebruiken. Met stokken loop je als het ware op vier benen, waardoor je stabieler bent. Ook kun je een eventuele misstap gemakkelijker opvangen. Leer eerst lopen met stokken voor je bergachtig terrein in gaat.

Wandelen met wandelstokken
Wandelstokken geven vertrouwen en extra stabiliteit tijdens het lopen

Ga niet over je grenzen

Als je heel moe bent, wordt alles moeilijker. Ben je gevoelig voor hoogtevrees, dan kan dat worden versterkt. Bouw je wandelingen dus rustig op. Wen weer aan de inspanning en ook aan de hoogte. Ga steeds wat verder en hoger en heb geen haast.

Blaas heel hard je lucht uit en ontspan je schouders

Ben je je hoogtevrees niet meer de baas? Neem dan even de tijd voor je verder of terug gaat. Haal diep adem en blaas zo hard mogelijk uit. Let daarna even op je schouders en duw die bewust naar beneden. Waarschijnlijk ben je zo gespannen als een rietje. Door een beetje te ontspannen voel je je beter en sta je ook relaxter op je benen, en niet als bambi op het ijs.

Ga op pad met een gids

Wil je wel heel graag zo’n stoere wandeling maken, maar ben je bang dat je niet durft? Je kunt natuurlijk op pad gaan met een gids. Dat geeft niet alleen veel vertrouwen, hij of zij kan je ook daadwerkelijk helpen met een stuk touw als het echt even te veel wordt. Ook krijg je tips om je wandeltechniek te verbeteren, waardoor je meer vertrouwen krijgt in je eigen kunnen.

Wandelen met een wandelgids
Een wandelgids kan je tips geven om je wandeltechniek te verbeteren, maar vertelt ook veel over de omgeving: erg leuk!

Ga wel!

Hoogtevrees echt overwinnen, kan misschien niet. Maar, laat je niet afschrikken als je een keer een slechte ervaring hebt gehad. Ga vooral! Probeer achteraf te bedenken wat nou precies die hoogtevrees triggerde. Zoek een route waarin je dat vermijdt. 

Zomervakantie tips