De 15 meest gemaakte fouten van wandelaars in de bergen

De 15 meest gemaakte fouten van wandelaars in de bergen

25 augustus 2018

door Miranda in Wandelen

Wandelen in de bergen wordt vaak onderschat. Wij laaglanders zijn immers wel gewend om te lopen, maar wandelen in de bergen is een stuk technischer en inspannender dan veel mensen denken. Urenlang klimmen is behoorlijk inspannend, maar vergeet ook niet dat je daarna nog moet afdalen, wat ook nog flink wat energie kost. Ook moeten we soms wennen aan de hoogte, wanneer we net aankomen in de Alpen. Wandelen in de bergen vergt de nodige voorbereiding en fouten zijn snel gemaakt. Daarom in dit artikel de 15 meest gemaakte fouten van wandelaars in de bergen, zodat het jou niet overkomt.

#1. Slechte voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk, maar helaas vergeten veel mensen belangrijke details. Welke route wil je gaan lopen? Waar is de start, welke paden moet je volgen en kom je onderweg nog berghutten tegen waar je iets kunt eten of drinken? Hoe technisch, steil en moeilijk zijn de wandelpaden en tot welke hoogte kom je maximaal? Bereid je goed voor op de wandeling door middel van wandelkaarten en/of een GPS route, dan voorkom je verrassingen onderweg.

#2. Vergeten naar het weerbericht te kijken

Laat je niet verrassen door het weer. Vandaag kan de zon schijnen, maar morgen kan de regen met bakken uit de lucht vallen. En in de ochtend kan de lucht strakblauw zijn, terwijl er in de middag een flinke onweersbui kan ontstaan.

#3. Te veel willen op de eerste dag

Eindelijk ben je aangekomen in de Alpen en je kunt niet wachten om de bergen in te gaan. Houdt er toch rekening mee dat je een lange reis achter de rug hebt en je lichaam weer even moet wennen aan de hoogte en de inspanning van het bergwandelen. Plan dus niet een te lange en moeilijke tocht op de eerste dag van je vakantie.

Te veel willen op de eerste dag wandelen

#4. Alleen op pad gaan

Ook al klinkt het wellicht aantrekkelijk, erg verstandig is het niet om alleen de bergen in te gaan. Als er iets gebeurt, je verzwikt je enkel of verdwaalt, dan kan het erg lastig zijn als je alleen op pad bent. Zeker wanneer je telefoon ook geen bereik heeft. Wil je toch op pad, deel anderen dan altijd mee welke route je van plan bent te gaan lopen en hoe laat je ongeveer verwacht terug te zijn.

#5. Een te lange route kiezen

Overschat jezelf niet tijdens het wandelen. Een te lange route kiezen is een veelvoorkomende fout. Bouw je wandelingen op door steeds wat langer te lopen en meer hoogtemeters te maken. Niets is vervelender dan er halverwege de wandeling achter komen dat je geen zin of energie meer hebt.

#6. Op nieuwe of slechte wandelschoenen

Op splinternieuwe wandelschoenen een flinke tocht gaan maken, is meestal geen goed idee. Loop je schoenen voor de vakantie alvast een paar keer in, zodat eventuele drukpunten of blaren voorkomen worden tijdens je vakantie. Ook op slechte of ongeschikte schoenen de berg opgaan, zoals gymschoenen of slippers, is een veelvoorkomende fout.

#7. Te weinig eten en/of drinken mee

Halverwege de wandeling erachter komen dat je je waterfles nergens kunt bijvullen, is erg vervelend. Evenals ontdekken dat de berghut waar je wilde eten net die dag ‘Ruhetag’ heeft. Zorg dus altijd voor voldoende eten en drinken in je wandelrugzak.

#8. Het verkeerde pad genomen

Moest je hier nu linksaf of rechtsaf? Na een half uur blijkt toch dat je de verkeerde afslag hebt genomen. Super vervelend, want nu moet je een heel eind teruglopen. Toch komt dit nog erg vaak voor. Kijk bij twijfel altijd even op je wandelkaart, of vraag andere wandelaars welk pad je moet nemen.

#9. Een te moeilijke route uitgezocht

Het is nog een half uurtje naar de top, maar jeetje wat is dit pad moeilijk! Met handen en voeten klim je op de route omhoog en je maakt je eigenlijk al zorgen hoe je straks weer naar beneden moet komen. Check vooraf goed de route die je wilt lopen. Ben je nog niet klaar voor een zwart wandelpad, laat deze dan voorlopig lekker links liggen en kies een andere wandeling.

Een te moeilijke wandelroute

#10. Te laat van start gegaan

Op het wandelbordje staat dat je nog 3,5 uur moet lopen en op je horloge zie je dat het al 14.00 uur is geweest. Wandelen in de bergen hoort naast inspannend ook ontspannend te zijn, maar dat gevoel is snel verdwenen wanneer je door moet lopen omdat de duisternis in gaat vallen. Vertrek daarom altijd ‘s ochtends op tijd als je gaat wandelen in de bergen en plan je dag goed.

#11. Niet fit genoeg

Je bent net over de helft van de wandeling, maar je merkt dat je je ademhaling moeilijk onder controle kunt houden en je benen beginnen flink moe te worden. Dit voelt niet goed! Om tochten in de bergen te maken, moet je fit zijn en dit bereik je door vooraf ook thuis te sporten.

#12. Denken dat afdalen niet inspannend is

Nee, naar beneden lopen gaat echt niet vanzelf. Je zult je stappen op moeten vangen om niet te veel klappen te krijgen op je gewrichten en je rug. Bedenk altijd dat je wanneer je op de top bent, de helft van de wandeling er pas opzit…

Denken dat afdalen niet inspannend is tijdens het wandelen

#13. Een wandelkaart vergeten

Dan kijken we toch even op de kaart of we nu pad 203 of 204 moesten nemen. Oh jee, wandelkaart vergeten. En nu? Hopelijk heb je bereik met je telefoon en kun je daarop een kaart bekijken, maar een papieren versie in je rugzak is eigenlijk onmisbaar.

#14. Te weinig accu in je telefoon

Een telefoon met een opgeladen accu kan van levensbelang zijn in de bergen. Mits je natuurlijk bereik hebt. Maar ook voor het maken van mooie foto’s is het fijn als je telefoon goed opgeladen is en je een powerbank in je rugzak hebt zitten.

#15. Verkeerde kledingkeuze

'Er bestaat geen slecht weer, alleen slechte kleding', is een opmerking die je vaak hoort in de bergen. De juiste wandeloutfit zorgt ervoor dat je elk weertype aankan, zowel extreme warmte als enorme plensbuien. Een spijkerbroek staat leuk, maar wandelt niet prettig. Evenals katoenen shirts die vaak kletsnat worden van de inspanning. Ook je te warm of te koud kleden is niet prettig. Zorg daarom voor diverse laagjes, zodat je gemakkelijk iets aan- of uit kan trekken.

Verkeerde kledingkeuze tijdens het wandelen

Heb jij nog aanvullingen op deze lijst? Laat een reactie achter.

Reactie(s) Reageren?

Reageren op dit artikel


Zomervakantie tips