Mountainbiken langs het Gardameer: Ponale

9 april 2018

door Miranda in Algemeen

Er zijn in de Alpen ontzettend veel mountainbikeroutes. Iedere fietser heeft zo zijn eigen favorieten. Een route die ik al ontelbare keren heb gefietst, maar nooit verveeld is de ‘Ponale’ langs de noord/westkust van het Gardameer bij Riva del Garda in Trentino. Een prachtige regio om te mountainbiken. Deze route is niet moeilijk en de uitzichten zijn eigenlijk niet in woorden uit te drukken, zo mooi!

Mountainbike-paradijs

Trentino is een waar mountainbike-paradijs. Met name de regio ‘Alto Garda’ aan het Gardameer trekt jaarlijks enorm veel mountainbikers. Maar je hoeft geen expert te zijn om hier te kunnen fietsen. Een route die erg geschikt is voor beginners is de Ponale, die start vanaf Riva del Garda. Ook gevorderden slaan deze tocht eigenlijk nooit over, om ‘in te fietsen’ of te genieten van de schitterende uitzichten over het Gardameer.

Oefenen met schakelen

Vanuit de haven in het centrum van Riva volg je de normale weg richting Limone. Net voordat de auto’s de tunnel ingaan fiets je rechtsaf, een redelijk steile weg, omhoog. Beginners kunnen hier even oefenen met het schakelen naar het kleinste verzetje. Na dit eerste klimmetje houd je boven links aan, hier begint de ‘vecchia stada Ponale’. Deze oude straat is gesloten voor gemotoriseerd verkeer en opengesteld voor mountainbikers en wandelaars.

Mountainbiken op de Ponale bij Riva del Garda aan het Gardameer

Prachtig uitzicht op het Gardameer

Je komt nu op het onverharde pad dat is uitgehakt uit de rotsen. Het pad is niet heel steil en slingert langzaam naar boven langs het meer. Een beetje geoefende mountainbiker fietst het onverharde deel met gemak op het tweede blad. Aan je linkerzijde heb je, behalve wanneer je door één van de tunneltjes fietst, continue een prachtig uitzicht over het Gardameer. Moe of niet moe, ik zou tussendoor zeker even een stoppen om te genieten van het prachtige uitzicht. Na zo'n 250 hoogtemeters kom je op de verharde weg en hier is tevens een trendy café (Ponale Alto Belvedere) met prachtig terras, waar je even kunt bijkomen en iets eten of drinken.

Uitzicht op het Gardameer vanaf het terras bij de bar
Het uitzicht vanaf het terras van de moderne bar Ponale Alto Belvedere

Ledromeer of Pregasina

Direct na de bar kom je op een splitsing. Rechtsaf slingert een verharde weg richting het Ledromeer omhoog en linksaf gaat de weg verder richting het hoger gelegen dorpje Pregasina. Dit tweede deel van de route richting het dorpje is steiler. Je rijdt op een verhard pad dat verder omhoog slingert. Op een gegeven moment kom je uit op de weg waar links de auto’s uit een tunnel komen. Je slaat linksaf en komt bij een prachtig uitzichtpunt. Je staat inmiddels bijna 500 meter boven het Gardameer! Windsurfers en zeilboten zijn slechts kleine stipjes op het water. Heb je nog energie over, fiets dan door naar het dorpje en eet een pasta bij Ristorante Panorama. De route naar het Ledromeer is langer en op sommige stukken ook wat steil, maar een absolute aanrader.

Met de mountainbike van het Gardameer naar het Ledromeer
De route naar het Ledromeer is langer, maar absoluut de moeite waard

Snel weer beneden

De route terug is zowel vanaf Pregasina als het Ledromeer exact hetzelfde als de heenweg. Vooral in het hoogseizoen kan het druk zijn op deze routes. Ga dus zeker niet te snel naar beneden en houd rekening met wandelaars en fietsers die omhoog klimmen. Het is altijd weer verbazend hoe snel je weer beneden in Riva del Garda bent.

Afdalen op de Ponale richting Riva del Garda
De afdaling terug naar Riva del Garda gaat altijd veel te snel...

De totale route naar Pregasina en terug is zo’n 14 km en je overbrugt 500 hoogtemeters. De klim duurt tussen 45 en 90 minuten, de afdaling duurt zo’n 15 tot 20 minuten.

Reactie(s) Reageren?

door Eric op 10 april 2011

Ziet er mooi uit, maar is het niet gevaarlijk? Is de afgrond steil?

door Thijs op 12 april 2011

Gaaf filmpje!

door Miranda - webredactie indebergen.nl op 12 april 2011

@ Eric. De afgronden zijn af en toe best diep, maar op de meeste plekken is er vangrails, etc. aanwezig. Het is dus in principe niet gevaarlijk, maar uiteraard moet je wel goed sturen....

door Bas op 2 augustus 2012

Miranda ziet er top uit en klinkt goed! ik ga over 2 weken naar Garda uiteraard bike mee. Maar zitten bij Lazise....heb je aan zuidkant ook gefietst en of mogelijkheden? ben helaas de enige die bike bij heeft ....dus handig als ik vanaf de camping paar uurtjes kan trappen!

door Miranda - webredactie indebergen.nl op 2 augustus 2012

@Bas. Leuk dat je naar Lazise gaat, erg mooi daar! Ik heb daar zelf nooit gefietst, ik ken alleen het Trentino-gedeelte goed. De bergen zijn wat minder hoog in het zuiden dan in het noorden, maar dat hoeft de "pret" natuurlijk niet te drukken. Er zijn vast mogelijkheden, en anders je fiets in de auto een dagje naar het noorden, dat is echt de moeite waard!

door Ruud op 29 april 2014

Leuk blog! Ik kom al van kinds af aan (nu dus al ruim 30 jaar) jaarlijks in Pregasina. Mijn familie woont er. Ik heb de mountainbikers zien komen, want "vroeger" was er geen enkele fietser! Toen ging je ook nog met de auto de route omhoog die men nu fietst. Dat was altijd weer spectaculair als je een bus of vrachtwagen tegenkwam! ;-) Veel profi bikers gaan vanuit Pregasina verder de bergen in en doen het rondje Tremalzo. Volgens mij kun je als je als mountainbiker dit rondje hebt gedaan rustig sterven, iets mooiers/zwaarders en spectaculairders kun je mijns inziens niet doen. Have fun op de fiets daar, maar houdt ook eens rekening met de mensen die niet op de fiets zitten, maar met een auto over de weg rijden. Ook zij hebben recht op ruimte op de weg....

door Thijs - webredactie Indebergen op 2 mei 2014

@Ruud: Bedankt voor je reactie en toevoeging. Het is inderdaad van belang dat fietsers en automobilisten voldoende rekening met elkaar houden! Mocht je nog meer tips hebben over mountainbiken in deze omgeving dan horen wij dat graag!