Skip to navigation Skip to main content

Deze unieke ‘doodskistlift’ in de Dolomieten gaat al bijna 70 jaar mee

Forcella Del Sassolungo
© Dolomites Val Gardena

De Dolomieten staan bekend om hun adembenemende schoonheid en imposante pieken. Een van de meest gefotografeerde en geliefde bergmassieven is de Langkofelgroep (Sassolungo). Hoewel het gebied een wandelparadijs is, trekt één specifieke attractie al bijna zeventig jaar de aandacht: de Forcella Sassolungo gondel, die vanwege zijn bizarre, oncomfortabele cabines de bijnaam ‘Sarglift’ (doodskistlift) heeft gekregen.

Een ritje als tijdreis: de geschiedenis van de ‘doodskistlift’

Sinds 1959 brengt de kabelbaan, officieel de Cabinovia Forcella Sassolungo, bezoekers naar grote hoogte. Vergeet de moderne, ruime gondels die je elders tegenkomt. De cabines van de Langkofel-lift zijn slechts geschikt voor maximaal twee personen. En het meest opmerkelijke: je moet de gehele rit van het dalstation naar de top recht opstaan. De huidige, gesloten cabines zijn er sinds 1992. Oorspronkelijk waren de gondels half open, waardoor passagiers volledig werden blootgesteld aan weer en wind. Vanaf 1971 werden deze bakjes vervangen voor gele, gesloten sta-gondels.

Dalstation Cabinovia Forcella Sassolungo op de Passo Sella
© Pixabay - Pcdazero
Dalstation Cabinovia Forcella Sassolungo
Forcella Sassolungo gondel
© Pixabay / Kordi Vahle
'Doodskistlift' naar de Sassolungo

Hoge prijs voor een ongemakkelijke rit

Het gebrek aan comfort en de benauwde ruimte van de lift – die bewust smal is gehouden om langs de rotsachtige, nauwe passages te komen – wordt gecompenseerd door het unieke uitzicht. Maar de prijs voor deze bijzondere ervaring is fors!

Prijzen Forcella Sassolungo (2025)

  • Enkele reis: € 25,-
  • Retour: € 35,-
  • honden: € 5,- extra

Een extra eigenaardigheid is de in- en uitstap: de cabines stoppen niet voor de passagiers. Je moet al rijdend instappen, waarbij personeel wel assisteert.

Wist je dat? De kabelbaan begint bij het Sellajoch (Passo Sella) op 2150 meter en overbrugt meer dan 400 hoogtemeters om de berghut Toni Demetz op 2685 meter te bereiken.

Strijd om de toekomst: natuur vs. modernisering

Al sinds de jaren '80 liggen er plannen op tafel om de ongemakkelijke 'Sarglift' te vervangen door een grotere, modernere en comfortabelere installatie. De meest recente, concrete plannen dateren uit 2023. Deze plannen waren ambitieus en omvatten onder meer:

  • Een verdubbeling van de capaciteit
  • Meer dan twee keer zo hoge betonnen draagpalen
  • Een vier keer zo groot bergstation

Kritiek van milieu- en bergsportorganisaties

De (lokale) Alpenverenigingen verzetten zich fel tegen de modernisering van de lift. Zij vrezen dat een hogere capaciteit zal leiden tot een toenemende stroom van toeristen en een nog grotere druk op de kwetsbare Dolomieten. Bovendien is de waterhuishouding in dit gebied al precair. Meer toeristen betekent een grotere kans op waterschaarste in de berghutten, zoals de populaire Toni Demetz-Hütte. Tot op heden is er geen groen licht voor modernisering. Een overwinning voor natuurbeschermers, maar de discussie over het behoud van dit unieke (maar oncomfortabele) transportmiddel is nog niet voorbij.

Zomer Thijs

Over Thijs

Thijs is een bergliefhebber op twee wielen. Hij komt van jongs af aan in de bergen om te wielrennen, wandelen en skiën. Bij menig cyclo stond hij aan de start en inmiddels hangt er regelmatig een fietskar achter zijn racefiets met daarin zijn twee dochters. Thijs is al jarenlang betrokken bij Indebergen en expert op het gebied van wielrennen in de bergen.