Wandelen in Natuurpark Karwendel

16680 - Wandelen in Natuurpark Karwendel

Door: Richard. Al jarenlang rijd ik regelmatig door het Inntal en keer op keer ben ik onder de indruk van het enorme bergmassief dat vlakbij Innsbruck ligt. Achter deze ruige toppen ten noorden van de Tiroolse hoofdstad ligt het grootste natuurpark van Oostenrijk, Karwendel. Afgelopen jaren is er flink gewerkt om hier een aaneengesloten wandelnetwerk te realiseren. In mei van dit jaar is de Karwendel Höhenweg geopend, een route die je in 6 dagen kunt afleggen. Voor indebergen.nl mag ik op pad om een deel van deze nieuwe wandelroute te ontdekken. Helaas speelt het weer niet helemaal mee, dus we passen ons programma en route hier en daar wat aan. Maar dat is nu eenmaal hoe het gaat in de bergen: je bent overgeleverd aan de elementen van de natuur.

Uitgangspunt Innsbruck

De snelste manier om in Innsbruck te komen is de rechtstreeks vlucht met Transavia vanaf Amsterdam. Normaal gesproken erg comfortabel, maar helaas heb ik een vertraging van 2 uur en blijken bij aankomst mijn wandelstokken zoek. Na de incheck in het pas geopende trendy Stage 24 hotel, ga ik snel even de stad in op zoek naar een paar nieuwe stokken. Een serieuze wandelling, die morgen en overmorgen op het programma staat, doe ik liever niet zonder een paar goede wandelstokken. Maar vandaag beginnen we rustig, we gaan naar de Umbruggler Alm.

Korte wandeling naar de Umbruggler Alm

Vanuit Innsbruck is de Umbruggler Alm eenvoudig te bereiken. Middenin de stad kun je op twee plekken (Congress of Löwenhaus) instappen in de Hungerburgbahn die je snel omhoog brengt. Nadat we het station Alpenzoo gepasseerd zijn, stappen we uit bij het eindstation Hungerburg. Vanaf hier is het een eenvoudige wandeling van ongeveer 30 minuten naar de Umbruggler Alm. Dit is een moderne en nieuwe berghut waar tevens een expositieruimte is over het Karwendel Natuurpark. De maquette van het natuurpark geeft een goed overzicht van het gebergte en de nieuwe wandelroute. Ook geeft de maquette interessante informatie over de fauna en lawinegevaren ter plaatse. We verlaten de Umbruggler Alm pas nadat we een flinke Schnitzel en lekkere Oostenrijkse wijn achter de kiezen hebben.

Expositie Karwendel Natuurpark in de Umbruggler Alm, de maquette
De maquette van het Karwendel Natuurpark in de Umbruggler Alm

Met de Nordkettenbahnen naar Hafelekar

De volgende ochtend is het tijd voor het echte werk, we gaan een deel van de nieuwe Karwendel Höhenweg lopen. Helaas werkt het weer totaal niet mee. Boven de stad hangen donkere wolken, het is mistig en het regent. Uiteraard laten we ons hierdoor niet tegenhouden en we gaan via de Hungerburgbahn en vervolgens de Nordkettenbahn naar Hafelekar op 2256 meter hoogte. Wanneer je uit de gondel stapt, zie je direct de bewegwijzering. Zeker op een dag met weinig zicht als deze, erg belangrijk. Wij gaan padnummer 219 (de Goetheweg) volgen, een deel van de derde etappe van de Karwendel Höhenweg. De Goetheweg heeft niet zoveel hoogteverschil en is dus conditioneel niet zwaar. Op sommige delen is het pad vrij smal, maar deze delen zijn gezekerd met een staalkabel waar je je aan vast kunt houden. De gehele weg heb je uitzicht over het Inntal met Innsbruck, maar vandaag zien we slechts flarden van het dal tussen de wolken door.

Mist en wolken tijdens het wandelen in Karwendel
Onze bergwereld is erg klein door de mist en wolken

Overnachten in de Pfeishütte

Vlakbij de Muhlkarscharte (2243 meter) gaan we over de bergkam en hebben we geen uitzicht meer op het Inntal, maar op het Natuurpark Karwendel. Vanaf hier begint de echte ‘hoog alpine beleving’ met uitzicht op kale bergtoppen en diepe kloven. Het pad kronkelt nu verder door sparrestruiken richting de op 1922 meter gelegen Pfeishütte. Helaas begint het steeds harder te regenen, waardoor we vandaag niet verder kunnen. Eigenlijk stond de beklimming naar de Sonntagkarspitze (2525 meter) nog op de planning voor vandaag, maar die moeten we helaas aan ons voorbij laten gaan. De rest van de middag en avond brengen we gezellig door in de hut. We gaan vroeg slapen en hopen op beter weer morgen.

Overnachten in de Pfeishütte in Karwendel Natuurpark
De Pfeishütte is een knusse en gezellige berghut

Op de top van de Stempeljoch (2529 meter)

Gelukkig is de volgende morgen het weer inderdaad iets beter. Er valt nog wel af en toe een miezerbuitje, maar daar blijft het wel bij. Omdat we nog maar een dag de tijd hebben, wandelen we niet door naar de volgende hut, maar besluiten we de Stempeljoch-Spitze (2529 meter) te beklimmen en daar vandaan af te dalen naar Hall in Tirol. Onderweg komen we toeschouwers tegen: vanaf de diverse hoeken worden we gadegeslagen door zowel gemzen als steenbokken. Ook vliegt er nog een verschrikt sneeuwhoentje op. Bij de Stempeljoch is het af en toe even oppassen tijdens de klim. Met behulp van handen en voeten klauteren we over de rotspartijen en bereiken het kruis: Bergheil! Ook in de afdaling naar Hall in Tirol zitten stukken die lastiger zijn. Op sommige plekken zak je tot je enkels weg in de steentjes. Hall zelf blijkt een sfeervol en mooi dorpje. Een prima plek om nog een avond door te brengen voor ik morgen weer op het vliegtuig stap richting Amsterdam.

Het bereiken van het kruis op een bergtop is altijd een mooi moment

Kennismaken met hoog alpine wandelen

Ondanks het weer waren het mooie wandeldagen in Karwendel. Het laat zien hoe je je verwachtingen en programma soms moet aanpassen aan de omstandigheden. En dat de wolken en mist weer een heel ander beeld geven van het landschap. Ik heb in ieder geval ontdekt dat deze omgeving perfect is voor mensen die kennis willen maken met hoogalpine bergwandelen, zonder dat het al te extreem wordt.

Bewegwijzering in het Natuurprak Karwendel
De bergwegwijzering in Natuurpark Karwendel is erg duidelijk

Steenbokken in Natuurpark Karwendel
Deze jongens kwamen we onderweg tegen

Wandelen door de bergen in de mist en wolken
De bergen zijn ook prachtig, wanneer het weer minder mooi is

Ruige landschap van Natuurpark Karwendel
Het ruige landschap van Natuurpark Karwendel met steenbokken in de verte

Uitzicht in Natuurpark Karwendel
Mysterieuze uitzichten door het wolkendek

Afdalen op een steil stuk in Natuurprak Karwendel
Sommige stukken zijn behoorlijk steil
Zomer Richard

Over Richard

Voor Richard maakt het niet uit welk seizoen het is, hij vermaakt zich altijd in de bergen. Van flinke wandelingen met wat klim- en klauterwerk gaat zijn hart sneller kloppen, en zo'n wandeltocht mag dan ook gerust de hele dag duren. Ook pakt hij graag de mountainbike en geniet hij van mooie singletrails naar beneden en het bikepark.