E-biken en raften in Samoëns

16179 - E-biken en raften in Samoëns

In dit blog kon je al lezen dat ik afgelopen zomer op roadtrip ging door Savoie Mont Blanc. Ondertussen zijn we aangekomen op onze eerste bestemming: Samoëns. Lees over onze wandeling door het centrum en de botanische tuin Jaÿsinia. Na een goede nacht slaap en een lekker ontbijt, staat een actieve dag op de planning. In dit blog lees je meer over onze tocht op de e-mountainbike samen met een gids. Daarnaast ging ik ook iets nieuws proberen: raften! En of dit een succes was lees je hieronder…

De omgeving ontdekken met de e-bike

Een bekende activiteit op het programma is e-biken. Naast een bekende activiteit is het ook absoluut één van mijn favoriete activiteiten. Dankzij de ondersteuning van het motortje kun je een stuk langer en dus verder fietsen, dan wanneer je op een gewone fiets zit. Ook wanneer je moet klimmen met de fiets maakt de ondersteuning het een stuk makkelijker. In Samoëns gaan we naar Mountain Spirit, één van de vele lokale sportwinkels in het dorp. In de winter huur je hier ski's en in de zomer fietsen. Een dag een e-bike huren kost € 55,-, inclusief helm. Van onze gids krijgen we een fiets en nadat de zadels op de juiste hoogte staan, legt hij ons nog even uit hoe zo'n e-bike ook alweer werkt.

Afwisselende tour door Samoëns en de omgeving

Na even wennen aan de e-bike, zijn we lekker op weg. Na een tijdje kom ik erachter dat dit wellicht één van de veelzijdigste e-biketochten is die ik heb gedaan. We beginnen op een relatief vlakke weg langs de rivier. Uiteindelijk slaan we af en gaan we over smalle mountainbikepaden door het bos. Vervolgens weer een stukje over de hoofdweg, via een weiland door een dorpje en weer terug het bos in. Uiteindelijk klimmen we nog een flink stuk omhoog en wordt de tocht best pittig. Het blijft prettig om een fiets met elektrische ondersteuning te hebben. Zeker de korte steile stukjes omhoog zijn daardoor voor minder getrainde fietsers ook haalbaar. Uiteindelijk gaan we in een flinke vaart de berg weer af en eindigen we in Samoëns, waar we nog een ronde maken. Zoals je in bovenstaande video kunt zien zorgde de vele regen voor een modderige tocht! Maar, het allerbelangrijkste is dat we absoluut hebben genoten.

Tijd voor een nieuwe uitdaging: raften

Eén van mijn persoonlijke doelen tijdens deze reis is het verleggen van mijn grenzen, door een aantal uitdagende activiteiten te gaan doen, die ik nog niet eerder heb gedaan. In Samoëns staat de eerste 'nieuwe' activiteit op de planning: raften. Spannend! Bij het dalstation van de berglift Grand Massif Express, sluiten we aan bij onze groep. Met de bus rijden we langs de rivier en worden we afgezet bij de rafts. Normaal gesproken vindt raften plaats in grote opblaasbare vlotten voor meerdere personen. De gidsen hebben er echter voor gekozen om kleine vlotten mee te nemen, waardoor ik samen met mijn medereiziger een raft deel.

En dan trotseren we het water

We beginnen met een introductie over de techniek van het raften. Daarna zwemmen we in de rivier, om te wennen aan de stroming. We zijn met drie gidsen die de groep goed begeleiden. Nadat alle raften bemand zijn en iedereen de techniek onder de knie heeft, gaan we van start. Elke keer leggen we een stuk af, waarna we op de oever wachten tot de groep compleet is. Ik moet zeggen, het is nog flink werken! De stroming van de rivier trekt je alle kanten op en je hebt soms alle kracht nodig om de juiste kant op te varen. Het zorgt gelukkig wel voor erg veel plezier en ondanks het koude water hebben we het zeker niet koud. Eén ding is zeker, raften wil ik absoluut nog een keer doen! Ook de kinderen in onze groep stoppen niet meer met lachen, dus ook voor kids lijkt het een geschikte activiteit.

Zomer Yvonne

Over Yvonne

Yvonne kreeg de liefde voor bergen met de paplepel ingegoten. Als klein meisje stond ze al op de ski’s en de Alpen werden ook tijdens de zomervakanties bezocht. De landschappen hebben vanaf het begin een grote indruk op Yvonne gemaakt. Ze ontdekt de bergen het liefst te voet, met de lift of de trein.