Op avontuur in Val Gardena: de Sella Ronda

10967 - Op avontuur in Val Gardena: de Sella Ronda

Na een goede nacht slaap, die na de eerste actieve dag echt nodig was, is alweer de derde dag in Val Gardena aangebroken. Met licht stijve benen stap ik uit bed en doe ik de gordijnen open…. Regen!! En niet een beetje regen, het stormt! In plaats van mijn fietskleding trek ik een makkelijke outfit aan en schuif aan bij het ontbijt. Mijn medereizigers en ik zitten allemaal met een afwachtende (en hoopvolle) blik naar buiten te kijken. Gaan het fietsprogramma vandaag door en zoja, gaan we dan fietsen in de regen?

De planning van de dag

Ondertussen is het alweer 10 uur en is het nog steeds aan het regenen. We hebben afgesproken om rond 12 uur opnieuw bij elkaar te komen, in de hoop dat het weer dan is bijgetrokken. Ondertussen bestudeer ik de planning van vandaag. Het is vandaag zondag 25 juni en in Val Gardena is dit niet ‘zomaar’ een zondag. Het is vandaag de ‘Sellaronda Bike Day 2017’. Wellicht ken je de Sella Ronda van de bekende skitour van zo’n 40 kilometer lang. Deze skitour loopt om het Sellamassief, een berggroep met als hoogste top de Piz Boè (3151 m). Naast de skitour loopt om het Sellamassief ook een autoweg, die vier passen met elkaar verbindt. Tijdens de Sellaronda Bike Day is de autoweg afgesloten voor auto’s en hebben fietsers de weg hier tussen 08.30 en 15.30 voor zichzelf.

Sella Ronda Bike Day 2017
Overzicht van de route van de Sella Ronda Bike Day 2017

Maar eerst: de regen…

In de planning stond eigenlijk om de hele route te gaan fietsen met de e-bike. De tocht is 58km lang en overbrugt 1637 hoogtemeters. Met de e-bike is dit absoluut een leuke tour. Maar, gezien de regen, die met bakken tegelijk uit de hemel valt, zijn we allemaal nog niet heel erg enthousiast. Wanneer we rond 12 uur voor het hotel afspreken, hebben we echter geluk, het is droog!! Iedereen heeft zijn of haar fietsoutfit aan, inclusief het officiële Sella Ronda Bike Day t-shirt en felgroene helm. De lucht lijkt zowaar open te breken en de zon komt al her en der tevoorschijn. Snel lopen we met z’n allen naar de fietsverhuur, vlakbij ons hotel, Hotel Gran Baita.

Op naar de Sella Ronda!

Als een echt fietsteam, met matchende outfits, stappen we snel op de fiets en gaan we achter onze gidsen aan. Blij zijn we allemaal dat het weer is bijgetrokken en dat we toch nog deze bijzondere dag mogen meemaken. We beginnen in het centrum van Wolkenstein en fietsen achter onze gidsen aan het dal uit. Het begin van de route bewijst maar weer hoe fietsvriendelijk Val Gardena is. Door het hele dal loopt een splinternieuw fietspad, dat dankzij duidelijke bewegwijzering niet te missen valt. Na een kilometer of 5 bereiken we de Sella Ronda.

Fietsen in Val Gardena
En daar gaan we! (Foto © Flickr, cc BY0SA 2.0, Val Gardena - Gröden Marketing)

Een flinke klim omhoog

Onderweg voel ik mij aan de ene kant een vreselijke valsspeler. Met onze e-bikes halen we namelijk regelmatig wielrenners in die flink aan het ploeteren zijn. Aan de andere kant ben ik vooral héél erg blij dat we e-bikes hebben, want de eerste 5 kilometer die we fietsen, gaat alleen maar omhoog. Dankzij de ondersteuning van de e-bikes is het een uitdagende fietstocht, maar zeker te doen. Aangezien we de ochtend hebben overgeslagen door het weer, kunnen we helaas niet meer de hele route doen. We fietsen omhoog tot aan Hotel Passo Sella Dolomiti Mountain Resort. Op dit punt kijken we weer met verbazing om ons heen naar de prachtige Dolomieten, waaronder de Sasso Lungo.

Fietsen in Val Gardena
Pittige fietstocht rondom het Sellamassief, maar wel erg mooi!

Nog even een foto met de Sasso Lungo op de achtergrond

Tijd voor de lunch

Ondertussen hebben we allemaal een beetje trek gekregen. Het restaurant waar we gaan lunchen ligt eigenlijk aan het eind van de hele tour. Maar, aangezien we niet zover hebben gefietst, draaien we de fietsen om, zetten we de ondersteuning uit en rijden we terug richting Val Gardena. Heerlijk zoeven we in volle vaart naar beneden! Vlak voor de afslag naar Val Gardena gaan we naar rechts, waar we nog een kilometer of 2 moeten klimmen, voordat we aankomen bij Hotel Chalet Gerard. Dit bijzonder mooie (en luxe) pand heeft naast kamers ook een restaurant, waar wij een heerlijk bordje pasta te eten krijgen. Genieten! Na het eten nemen we even de tijd om het uitzicht te bewonderen, voordat we de e-bike weer pakken en teruggaan naar Wolkenstein.

Het uitzicht blijft bijzonder

Eén ding weet ik zeker, ik kom absoluut nog een keer terug om de hele ronde te fietsen!

Zomer Yvonne

Over Yvonne

Yvonne kreeg de liefde voor bergen met de paplepel ingegoten. Als klein meisje stond ze al op de ski’s en de Alpen werden ook tijdens de zomervakanties bezocht. De landschappen hebben vanaf het begin een grote indruk op Yvonne gemaakt. Ze ontdekt de bergen het liefst te voet, met de lift of de trein.