Voor de eerste keer downhill mountainbiken

10823 - Voor de eerste keer downhill mountainbiken

Als je van fietsen en mountainbiken houdt zit je in het Ötztal helemaal goed. Voor vertrek hadden we ons al een beetje verdiept in de fietsmogelijkheden: de Ötztaler Radweg door het dal willen we doen en daarnaast een mooie cross country mountainbiketocht met een paar uur klimmen en een fijne afdaling. Er zijn veel mooie routes. Totdat we de Bike Republic Sölden ter plekke zien…onze plannen veranderen: we nemen bikeles en storten ons voor het eerst van ons leven echt in de trails van het downhillen. We hebben er een nieuwe hobby bij vrees ik; wat is dit geweldig!

Bike Republic Sölden: dit willen wij ook!

Als we de eerste keer bij Gaislachkogel in Sölden naar boven gaan, zien we de borden van Bike Republic Sölden en veel sportieve downhillers, compleet ingepakt met knie- en elleboogbeschermers, die met hun fiets in de gondellift stappen. Boven kijken we onze ogen uit: dit ziet er stoer uit. Op speciaal aangelegde parcoursen storten de bikers zich hier naar beneden. We kijken elkaar aan en besluiten ter plekke dat we onze ‘normale mountainbiketocht’ misschien maar moeten skippen: dit willen we ook! Weer beneden informeren we eerst bij de fietsverhuur van Sporthütte Fiegl. Alles kun je hier huren: een speciale enduro mountainbike, protectiemateriaal en eventueel een integraalhelm. We reserveren een fiets en daarna is het tijd om een bikeles te boeken, want je stort je niet zomaar in zo’n spannende trail…

Facts Bike Republic Sölden

• 16 km aan ‘shaped trails’: 3 blauw, 1 rood en 1 zwart
  • 29 km aan natuur trails, in totaal 16 verschillende ‘singeltracks’
  • 42 ‘normale’ mountainbikeroutes
  • 2 Pumptracks in het dorp Sölden
  • Ga naar de website van Bike Republic Sölden >

Leerzame bikeles

De bikeles is snel geregeld bij Bikeschool Ride On in Sölden en de volgende ochtend staan we om 09.00 uur klaar bij de Pumptrack waar leraar Alex op ons wacht. Fiets en uitrusting zijn opgehaald bij de verhuur en we voelen ons nu al enorm stoer. Alex vertelt ons van alles over de juiste lichaamshouding, het remmen en het sturen van bochten. Ik dacht dat ik wel wat van fietsen en mountainbiken wist, maar in 15 minuten ben ik een heel stuk wijzer. Het klinkt allemaal heel logisch, maar lukt dit ook in de praktijk? We oefenen eerst op onze houding en gaan daarna de Pumptrack in. Dit parcours is speciaal aangelegd om je downhill skills te oefenen. Alex noemt het ook wel ‘speeltuin voor volwassenen’ en dat is het eigenlijk ook. We sturen door kuipbochten en over heuvels en vinden het nu al leuk.

Bikeles in het Pumptrack in Sölden
We beginnen ons bikeles in het pumptrack in Sölden

Voor het eerst in de trail

Dan is het tijd voor het echt werk! We stappen met onze volgeveerde fietsen in de Gaislachkogl lift. Na nog wat extra uitleg starten we in de ‘Eebme Line’, één van de zogenaamde ‘shaped lines’. Bij het downhillen wordt de moeilijkheidsgraad in kleuren aangegeven: blauw is het makkelijkst, rood is moeilijker en zwart is het meest extreem. Vandaag doen wij (uiteraard) blauw. De eerste meters en bochten zijn behoorlijk spannend, maar ik probeer me vooral te focussen op de techniek, lichaamshouding en het sturen. Het is grappig te merken hoe de tips van Alex perfect werken in de praktijk. Ik had gisteren niet gedacht dat ik hier vandaag toch redelijk soepel naar beneden zou gaan.

Voor het eerst downhillen in Bike Republic Sölden
Voor het eerst storten we ons in een echte downhilltrail

Stoked…

De trail is opgedeeld in verschillend secties. Hierdoor heb je steeds even pauze en kan Alex ons tips geven. We komen steeds meer in de zogenoemde ‘flow’ en met een big smile starten we keer op keer een stuk afdaling: dit is echt helemaal te gek! We gaan door op de ‘Ohn Line’, ook een aangelegde blauwe trail. De bochten gaan steeds soepeler en de heuvels nemen we nu zonder enige twijfel. Na ongeveer 1,5 uur staan we weer beneden bij de lift in het dal. We zijn razend enthousiast en helemaal hyper van het avontuur. Wat hebben we veel geleerd in een ochtend en wat is dat downhillen ontzettend leuk! Dit gaan we zeker vaker doen…

Downhill mountainbiken
We hebben de smaak van het downhillen flink te pakken

Zelf een keertje downhillen in Sölden?

Zomer Miranda

Over Miranda

Miranda is dol op de Alpen en is hier ook regelmatig te vinden. Zowel in de zomer als in de winter. De perfecte vakantie bestaat voor haar uit bergen, water, actie, relaxen, een goed boek en heerlijk eten. Haar avonturen op het water, de mountainbike, de motor of te voet deelt ze in haar blogs.