E-biken in Val d'Arly

16268 - E-biken in Val d'Arly

We zijn in het Franse Savoie Mont Blanc, een regio die bestaat uit de departementen Haute Savoie en Savoie. Eerder kon je al lezen over ons bezoek aan het Lac du Flumet in Val d'Arly . We zijn nog steeds in Val d'Arly en samen met onze gids, Elsa, staat een e-bike tour op het programma! We gingen al e-biken in Samoëns en het blijft toch echt één van mijn favoriete activiteiten in de bergen. Dankzij de elektrische ondersteuning van de e-bike kan je flinke afstanden afleggen en daardoor de omgeving ontdekken, terwijl het relatief eenvoudig blijft.

Starten in La Giettaz

Aangezien we verblijven in het pittoreske La Giettaz, ontmoeten we Elsa bij ons hotel. Om te kunnen e-biken hebben we - natuurlijk - e-bikes nodig. Gelukkig kunnen we deze huren in La Giettaz. Het interessante aan dit dorp is dat het eigenlijk uit één weg bestaat. Deze bergweg kronkelt omhoog en aan weerszijde van de weg liggen huizen. Samen vormen ze La Giettaz, met her en der wat korte zijwegen. We halen onze e-bikes bij 'Alpes Adventures'. De man bij de fietsverhuur legt ons vol enthousiasme uit hoe de e-bikes werken en hoe leuk het is om te fietsen in Val d'Arly. Zijn enthousiasme werkt aanstekelijk en al snel stappen we op de fiets en zijn we onderweg!

Over de weg naar Flumet

Elsa vertelt onderweg dat de tour uit 2 delen bestaat. Tijdens het eerste deel fietsen we over de weg door een aantal dorpen en tijdens het tweede deel (semi-) offroad. We stappen op de fiets en gaan vanuit La Giettaz naar Flumet. Het eerste stuk rijden we op dezelfde bergweg als de auto's. Best eng in het begin! Aangezien de weg alleen maar naar beneden loopt maken we flink vaart, waardoor we de ondersteuning niet nodig hebben. Gelukkig valt het qua drukte op de weg erg mee, wordt de weg nergens echt smal en gaan de auto's met een ruime bocht om ons heen. We genieten van de snelheid, de mooie natuur en het prachtige uitzicht over het dal. Onderweg komen we langs oude houten boerderijen en bijzondere authentieke gebouwen.

E-biken in Frankrijken met uitzicht op de bergen

Offroad de berg op

We fietsen door Flumet en daarna komt al snel een einde aan het naar beneden fietsen. Toch best jammer, want omhoog fietsen kost natuurlijk veel meer moeite. We zetten de elektrische ondersteuning toch maar weer aan. Via Les Vernaz en Les Combes klimmen we nog een stuk omhoog over het asfalt. Wanneer we de dorpen achter ons hebben gelaten nemen we ook afscheid van het asfalt. We ruilen de weg in voor een grindpad, met grote grove stenen. Op sommige stukken biedt deze ondergrond nog een flinke uitdaging. Je weet maar nooit waar de stenen naartoe schuiven en op de steile stukken maakt dit het toch best zwaar. Na een flinke tijd omhoog te hebben gefietst bereiken we het hoogste punt. Ondertussen is de zon flink gaan schijnen en genieten we van de tour. Het uitzicht wordt steeds mooier en in de verte zien we af en toe koeien en geiten wandelen. Onderweg stoppen we af en toe om wat water te drinken en even te genieten van het prachtige uitzicht. Als afsluiter stoppen we bij berghut Auberge de Montagne voor een heerlijke lunch van lokale specialiteiten. Wat een heerlijke dag!

Lokale Franse gerechten met vleeswaren

Frans lunchgerecht met kaas
Zomer Yvonne

Over Yvonne

Yvonne kreeg de liefde voor bergen met de paplepel ingegoten. Als klein meisje stond ze al op de ski’s en de Alpen werden ook tijdens de zomervakanties bezocht. De landschappen hebben vanaf het begin een grote indruk op Yvonne gemaakt. Ze ontdekt de bergen het liefst te voet, met de lift of de trein.