Skip to navigation Skip to main content

Wat betekenen de sterren van een hotel?

Alpenhotelfernau
© Spalder Media Group

Sterren op de gevel van een hotel scheppen een verwachting. Een 3-sterren hotel is vanzelfsprekend minder luxe, dan een hotel met vijf sterren. Maar waar moet een hotel aan voldoen om een bepaald aantal sterren te bemachtigen? In dit artikel meer over de criteria voor het toewijzen van sterren bij hotels.

Van 1 tot 5 sterren

Binnen veel landen in Europa geldt hetzelfde systeem om sterren te geven aan accommodaties. Naast Nederland worden er in onder andere Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland op dezelfde manier sterren toegekend. In totaal zijn er 247 criteria die leiden tot de toekenning van één of vijf sterren. Als accommodatie ben je vrij om wel of niet deel te nemen aan het sterrenclassificatie systeem.

Lees beoordelingen door

Wanneer je naar een land gaat dat niet meedoet aan het Europese sterrensysteem, krijg je te maken met de nationale of regionale normen. Ook landen als Italië, Spanje en Frankrijk hebben hun eigen systeem voor het toekennen van sterren. Hier kun je bij een bepaald aantal sterren niet dezelfde kwaliteit verwachten als in andere landen. Lees voor je boekt dus goed de beoordelingen van de accommodatie door. Ga niet blindelings af op de foto’s, hiermee wordt vaak geprobeerd om het hotel meer te laten lijken dan het in werkelijkheid is.

Hotel Zwitserland
© Spalder Media Group

Kijk niet naar sterren, maar naar faciliteiten

Wie zichzelf een teleurstelling wil besparen, moet niet teveel aandacht besteden aan de sterren, maar aan de eigen behoeften. Ga bij jezelf na welke voorzieningen en faciliteiten je belangrijk vindt. Als het hotel aangeeft dit in huis te hebben, dan kun je hier door een boeking contractueel vanuit gaan. Is er iets defect of niet aanwezig, dan sta jij in je recht om dit aan te kaarten. Er zijn touroperators die hun eigen classificatie geven aan accommodaties in de vorm van sterren, diamanten of stippen. Deze hebben niets te maken met de criteria voor het toekennen van hotelsterren.

1 ster: eenvoudig, dagelijkse schoonmaak

Hotels met één ster hebben eenvoudige kamers en een douche/bad en toilet. Bed, tafel, stoel en kledingkast zijn aanwezig, net als internet en een televisie. De kamer (van minimaal 7m2) wordt dagelijks schoongemaakt en je kunt rekenen op handdoeken en zeep.

2 sterren: mét ontbijtbuffet

Vanaf twee sterren moet het personeel van de receptie minimaal twee talen spreken. Je kunt ’s morgens aanschuiven bij het ontbijtbuffet en de kamers (14 m2) zijn een stuk comfortabeler. Extra’s waar je aan kunt denken zijn een leeslampje bij het bed en opbergruimte. In de badkamer liggen twee handdoeken per persoon.

3 sterren: middenklasse hotel

Met drie sterren komen er alweer de nodige extra services bij. Je kunt 24 uur per dag terecht bij de receptie, je bagage kan naar je kamer (15 m2) worden gebracht en je was kan worden gedaan. In de kamer is een bagagerek, een nachtkasje en meer zitruimte. Ook is er een telefoon, een haardroger en een spiegel.

Slaapkamerhotel
© Spalder Media Group

4 sterren: lift, minibar en roomservice

Vanaf vier sterren is het hotel verplicht om een lift te hebben. De lobby is een stuk groter, comfortabeler en leidt naar de hotelbar. Op de kamer (16m2) staat een fauteuil of een bank en een bijzettafel. Je kunt gebruik maken van de minibar en roomservice. Op verzoek zijn badjassen badslippers verkrijgbaar.

5 sterren: luxe met veel extra’s

Als je een hotel met vijf sterren boekt kun je het hoogste niveau van comfort verwachten. Van shuttleservice tot welkomstgeschenk, en van roomservice voor eten tot wellness, in deze hotels worden al je wensen vervuld.

Zomer Thijs

Over Thijs

Thijs verkent de bergen in de zomer het liefst op de racefiets. De schoonheid van het landschap en de strijd aangaan met de berg zijn aspecten waarvoor hij graag afreist naar de Alpen. Naast het beklimmen van bekende Alpenreuzen als Alpe d’Huez, Col du Galibier en Mont Ventoux fietst hij ook graag in de heuvels van Zuid-Limburg.