Livigno: een Italiaanse geheimtip

Livigno Dorp

Een aantal weken geleden schreef ik over Livigno, het mekka voor mountainbikers. Dankzij een driedaagse trip mocht ik deze verborgen Italiaanse vakantiebestemming in levende lijve ervaren. Mountainbiken, winkelen en snoepen van de lokale gerechten zijn slechts een aantal van de activiteiten waar mijn medereizigers en ik van mochten genieten. En genieten was het!

Livigno dag 1: mountainbikers droom

Livigno en mountainbiken. Twee woorden die bijna niet meer los van elkaar gezien kunnen worden. Tijdens de eerste dag gingen we, onder begeleiding van een lokale gids, de uitdaging aan op een e-mountainbike. De tocht begon in het dal en liep zo’n 9 kilometer langs de rand van het dorp. Zowel de fietspaden als de natuur lagen er prachtig bij. Het tweede deel van de tocht bestond uit een klim van 3 kilometer en 600 hoogtemeters. Wat waren we blij met onze e-mountainbikes! Tijdens de klim konden we regelmatig genieten van een fantastisch uitzicht. Aan het eind van de tocht werden we beloond met een heerlijke, stevige maaltijd in een berghut.

Livigno dag 2: tax-free winkelen

Tijdens de tweede dag in Livigno was het tijd voor winkelen. “Winkelen in zo’n verborgen dorp dat zal wel niet zo bijzonder zijn.” hoor ik je denken. Niets is minder waar. Livigno heeft een rijke geschiedenis en dankzij deze geschiedenis is het dorp tax-free. (Meer weten? Houd de site in de gaten voor mijn volgende blog.) Dit maakt Livigno voor veel omwonenden (en reizigers) interessant om te winkelen, waardoor meer dan 250 winkels zich hier hebben gevestigd. Grote kans dat je je favoriete merk in Livigno zult vinden. Ik in ieder geval wel, want al gauw had ik nieuwe Adidas schoenen, een The North Face jas, een sportoutfit, een T-shirt, een jurk en nog een paar hakken en…..veel te veel in ieder geval.

Dag 3: het wilde westen van Livigno

Tot aan mijn 18e heb ik regelmatig en fanatiek paardgereden. Vanaf mijn 18e was ik, tijdens mijn studententijd, druk met allerlei andere hobby’s, waardoor ik ophield met paardrijden. Bij het zien van de lijst met activiteiten die tijdens de reis mogelijk waren, sprong ik een gat in de lucht bij het zien van ‘paardrijden’. Paardrijden in Italië, dat had ik altijd al een keer willen doen! Samen met een medereiziger, die “vroeger” net zo fanatiek was als ik, sprong ik enthousiast op het paard. Het werd helaas niet het wilde, galopperende avontuur door de bergen, waar wij beiden op hoopten. Onze gids vertelde dat de natuur en het behoud van het leefgebied van de dieren in Livigno erg belangrijk zijn. Vanwege de vele marmotten die in de bergen leven was het pad door de bergen die dag niet toegankelijk. Het werd een ontspannen ritje langs het riviertje in het dal. Achteraf was dit maar beter, want de 50 meter die we (op verzoek) wel hebben gegaloppeerd hebben we beiden nog 2 dagen gevoeld.

Komende weken zal ik nog 2 blogs schrijven over Livigno. In de volgende blog lees je meer over winkelen en hoe het kan dat Livigno tax-free is. In de laatste blog schrijf ik over de culinaire hoogstandjes van Livigno, waaronder de fantastische lokale zuivelboerderij.

Zomer Yvonne

Over Yvonne

Yvonne kreeg de liefde voor bergen met de paplepel ingegoten. Als klein meisje stond ze al op de ski’s en de Alpen werden ook tijdens de zomervakanties bezocht. De landschappen hebben vanaf het begin een grote indruk op Yvonne gemaakt. Ze ontdekt de bergen het liefst te voet, met de lift of de trein.