Doen in Megève: vlucht over de Mont Blanc en canyoning

16236 - Doen in Megève: vlucht over de Mont Blanc en canyoning

Zoals je wellicht eerder hebt gelezen, ging ik afgelopen zomer op roadtrip door Savoie Mont Blanc. Inmiddels zijn we op de tweede bestemming aangekomen: Megève. Na een heerlijke zonnige eerste dag, waarbij we een rondleiding kregen van onze gids Clémentine, is het tijd voor 2 fantastische activiteiten. En van beide activiteiten kan ik wel zeggen dat deze zeker op mijn bucket list stonden! Lees hieronder meer over onze vlucht om de Mont Blanc en canyoning in Megève.

Een vlucht om de Mont Blanc

Naast het beroemde Chamonix is Megève één van de dorpen dichtbij het Mont Blanc massief. De Mont Blanc is de hoogste berg van de Alpen en absoluut bijzonder om van dichtbij mee te mogen maken. En hoe doe je dit dan? In een vliegtuig natuurlijk! Vanuit Megève rijden we naar Megève Altiport in slechts 20 minuten.

Bij aankomst bij het Altiport, worden we meteen door een piloot meegenomen naar een vliegtuigje en voor dat we het eigenlijk door hebben, hangen we al in de lucht. Onder begeleiding van een Frans/Engelse (iets meer Frans) toelichting vliegen we over het dal, richting het Mont Blanc massief. Tijdens de hele vlucht zijn we stil van het bijzondere uitzicht en het feit dat we zó dicht langs de flinke rotswanden van het Mont Blanc massief vliegen. Wat me zeker opvalt is dat je hier beter kunt spreken van een massief in plaats van een berg. De klassieke berg is natuurlijk één rotspunt, maar het Mont Blanc massief bestaat uit vele van deze imposante rotspunten en de gletsjer Mer-de-Glace.

Op naar de volgende activiteit op de bucket-list: canyoning

Na een goede nachtrust en een heerlijk ontbijt met verse koffie en croissantjes (wat anders!) is het tijd voor onze volgende activiteiten in Megève. Vlakbij het hotel spreken we af met onze instructeur, die ons gaat begeleiden tijdens het canyoning. Aan zijn auto kunnen we duidelijk zien dat hij goed voorbereid is, want de hele kofferbak ligt vol met bakken vol met wetsuites, touwen en ander materiaal. Na een korte tocht met de auto hebben we onze bestemming bereikt. Er wordt een zeil uitgelegd en we kleden ons allemaal om. Aangezien het water erg koud is, krijgen we extra dikke wetsuites. Of dit een goed teken is? Ik ben er nog niet uit.

En dan gaan we het ijskoude water in

De wetsuites blijken niet voor niets te zijn. We stappen het ijskoude water in en iedereen begint meteen te puffen, heftig! Aangezien we weinig keus hebben gaan we langzaam steeds dieper het water in, zodat we rustig de wetsuits kunnen laten vollopen en wennen aan het water. Maar niet te lang, want we gaan snel beginnen, spannend!

Onze instructeur gaat voorop. Tussendoor stopt hij regelmatig en neemt hij ruim de tijd om ons alles uit te leggen. Hij kent hier immers elke steen en rots, dus opletten is belangrijk. Het ene moment lopen we over rotsen, het volgende gaan we over een natuurlijke glijbaan naar beneden en daarna springen we weer in het diepe! Doordat het voorgaande dagen flink geregend heeft, besluiten we om niet van 'de grote' waterval af te gaan. In plaats daarvan abseilen we langs de waterval naar beneden. Aan het eind van de tour zijn we moe, maar voldaan. Wat een avontuur en uitdaging! Gelukkig werd het nergens écht heel zwaar of hoog (vind ik vooral achteraf…). Dit ga ik zeker nog een keer doen!

Zomer Yvonne

Over Yvonne

Yvonne kreeg de liefde voor bergen met de paplepel ingegoten. Als klein meisje stond ze al op de ski’s en de Alpen werden ook tijdens de zomervakanties bezocht. De landschappen hebben vanaf het begin een grote indruk op Yvonne gemaakt. Ze ontdekt de bergen het liefst te voet, met de lift of de trein.