Mountainbiken Ponale
© Spalder Media Group

Er zijn in de Alpen ontzettend veel mountainbikeroutes. Iedere fietser heeft zo zijn eigen favorieten. Een route die ik al ontelbare keren heb gefietst, maar nooit verveeld is de ‘Ponale’ langs de noord/westkust van het Gardameer bij Riva del Garda in Trentino. Een prachtige regio om te mountainbiken. Deze route is niet moeilijk en de uitzichten zijn eigenlijk niet in woorden uit te drukken, zo mooi!

Mountainbike-paradijs Gardameer

Trentino is een waar mountainbike-paradijs. Met name de regio ‘Alto Garda’ aan het Gardameer trekt jaarlijks enorm veel mountainbikers. Maar je hoeft geen expert te zijn om hier te kunnen fietsen. Een route die erg geschikt is voor beginners is de Ponale, die start vanaf Riva del Garda. Ook gevorderden slaan deze tocht eigenlijk nooit over, om ‘in te fietsen’ of te genieten van de schitterende uitzichten over het Gardameer.

Oefenen met schakelen

Vanuit de haven in het centrum van Riva volg je de normale weg richting Limone. Net voordat de auto’s de tunnel ingaan fiets je rechtsaf, een redelijk steile weg, omhoog. Beginners kunnen hier even oefenen met het schakelen naar het kleinste verzetje. Na dit eerste klimmetje houd je boven links aan, hier begint de ‘vecchia stada Ponale’. Deze oude straat is gesloten voor gemotoriseerd verkeer en opengesteld voor mountainbikers en wandelaars.

Op zoek naar een camping aan het Gardameer?  Campings aan het Gardameer >

Prachtig uitzicht op het Gardameer

Je komt nu op het onverharde pad dat is uitgehakt uit de rotsen. Het pad is niet heel steil en slingert langzaam naar boven langs het meer. Een beetje geoefende mountainbiker fietst het onverharde deel met gemak op het tweede blad. Aan je linkerzijde heb je, behalve wanneer je door één van de tunneltjes fietst, continue een prachtig uitzicht over het Gardameer. Moe of niet moe, ik zou tussendoor zeker even een stoppen om te genieten van het prachtige uitzicht. Na zo'n 250 hoogtemeters kom je op de verharde weg en hier is tevens een trendy café (Ponale Alto Belvedere) met prachtig terras, waar je even kunt bijkomen en iets eten of drinken.

Ledromeer of Pregasina

Direct na de bar kom je op een splitsing. Rechtsaf slingert een verharde weg richting het Ledromeer omhoog en linksaf gaat de weg verder richting het hoger gelegen dorpje Pregasina. Dit tweede deel van de route richting het dorpje is steiler. Je rijdt op een verhard pad dat verder omhoog slingert. Op een gegeven moment kom je uit op de weg waar links de auto’s uit een tunnel komen. Je slaat linksaf en komt bij een prachtig uitzichtpunt. Je staat inmiddels bijna 500 meter boven het Gardameer! Windsurfers en zeilboten zijn slechts kleine stipjes op het water. Heb je nog energie over, fiets dan door naar het dorpje en eet een pasta bij Ristorante Panorama. De route naar het Ledromeer is langer en op sommige stukken ook wat steil, maar een absolute aanrader.

Uitzicht bij het Ledromeer
© Spalder Media Group
De route naar het Ledromeer is langer, maar absoluut de moeite waard

Snel weer beneden

De route terug is zowel vanaf Pregasina als het Ledromeer exact hetzelfde als de heenweg. Vooral in het hoogseizoen kan het druk zijn op deze routes. Ga dus zeker niet te snel naar beneden en houd rekening met wandelaars en fietsers die omhoog klimmen. Het is altijd weer verbazend hoe snel je weer beneden in Riva del Garda bent.

De totale route naar Pregasina en terug is zo’n 14 km en je overbrugt 500 hoogtemeters. De klim duurt tussen 45 en 90 minuten, de afdaling duurt zo’n 15 tot 20 minuten.

Zomer Miranda

Over Miranda

Miranda is dol op de Alpen en is hier ook regelmatig te vinden. Zowel in de zomer als in de winter. De perfecte vakantie bestaat voor haar uit bergen, water, actie, relaxen, een goed boek en heerlijk eten. Haar avonturen op het water, de mountainbike, de motor of te voet deelt ze in haar blogs.