Alpbachtal: wandelen in de bergen

7986 - Alpbachtal: wandelen in de bergen

Na een goede nachtrust in Hotel Pirchnerhof**** is het zover: dag twee van ons avontuur in het Alpbachtal is begonnen. In mijn vorige blog kon je lezen over de bijzondere meren en kloven in het dal. Op dag twee trekken we te voet de bergen in, om de wandelmogelijkheden van het Alpbachtal te ontdekken. In de ochtend wandelen we vanuit het hotel naar de berglift in Reith. Hier nemen we de lift omhoog en wandelen we een ronde om de top van de Reither Kogel. Na deze wandeling paken we de bus naar Alpbach, lopen we naar Jausensation Zottahof en genieten we van een heerlijk bordje Kaiserschmarrn!

Wandelmogelijkheden in het Alpbachtal

Zoals in de meeste regio’s in de Alpen biedt ook het Alpbachtal wandelpaden op verschillende niveaus. Bekijk hier de interactieve wandelkaart. In totaal vind je in de hele regio zo’n 900 km aan uitgestippelde wandelpaden. Helaas waren we maar een paar dagen in het Alpbachtal, dus moesten we kiezen welke wandeling(en) we wilden maken. Mijn voordeel was dat degene met wie ik daar was, mijn moeder, het jaar ervoor ook in het Alpbachtal is geweest. Destijds wandelde zij met een groep een bijzondere route over de toppen van de bergen. Een fantastische tocht, maar niet voor beginners weggelegd. Sommige stukken waren behoorlijk steil en smal. Vandaar dat we samen besloten om te beginnen met een korte, middelzware wandeling op de Reither Kogel.

Alpbachtal uitzicht
Genieten van een prachtig uitzicht

Wandelen op de Reither Kogel

Het dorpje Reith im Alpbachtal ligt aan het begin van het dal. Het is klein en gemoedelijk. Vanaf het hele dorp bereik je snel en makkelijk de gondel. Met de gondel kun je (bijna) naar de top van de Reither Kogel. Deze berg is 1.336 meter hoog. Vanaf dit punt heb je meerdere mogelijkheden. Je kunt naar beneden wandelen, over de bergtoppen richting Alpbach of op de Reither Kogel blijven. Wij kozen voor wandelroute 18, een middelzware wandeltocht van ongeveer 1,5 uur, om de top van de berg. En het was zeker een goede keus! De route wordt nergens heel erg zwaar of steil. Het pad is op sommige stukken wat smal, wat lastig is in verband met tegenliggers. Fijn zijn vooral de bankjes die her en der geplaatst zijn, waardoor we regelmatig even kunnen genieten van het prachtige uitzicht. Na een kleine 1,5 uur zijn we weer terug bij de gondel. Aangezien de gondel op dat moment gesloten is in verband met de lunch, drinken we even koffie bij het restaurant en nemen we een kijkje in ‘Juppi Zauberwald’.

Alpbachtal wandelen
Wandelroute 18, om de top van de Reither Kogel.

Kinderplezier in het Alpbachtal: Juppi Zauberwald

In Juppi Zauberwald wordt het duidelijk, het Alpbachtal is ook een fantastische bestemming voor families met kinderen. Glijbanen, schommels, waterspeeltoestellen, trampolines en nog veel meer bijzondere attracties vind je hier! Wil je graag met de kinderen gaan wandelen? Dan kun je Juppi Zauberwald gaan ontdekken via een leuke wandelroute van ongeveer 2,5 kilometer lang.

Alpbachtal wandelen
Zoals je ziet, Juppi Zauberwald is ook leuk voor mama's en papa's!

Alpbach, 'het mooiste bloemendorp van Europa'

Na lunchtijd ging de berglift weer open en namen we de gondel naar beneden. Aangezien het nog vroeg op de dag was, besloten we er nog een wandeling achteraan te plakken. Vanaf het dalstation van de Reitherkogelbahn namen we de bus naar het centrum van Alpbach. Dit dorp wordt ook wel het “mooiste dorp van Oostenrijk” en het “mooiste bloemendorp van Europa” genoemd. Het wordt snel duidelijk waarom! Het bijzondere aan Alpbach is dat alle huizen dezelfde bouwstijl hebben. Typische, traditionele houten chalets, prachtig! En natuurlijk hangen er aan alle balkons plantenbakken vol prachtige bloemen.

Alpbach wandelen
Architectuur en prachtige bloemen in Alpbach

Wandelen van Alpbach naar Jausenstation Zottahof

Na het bewonderen van het prachtige Alpbach nemen we een wandelpad door een weiland. Waar de route in de ochtend nergens heel erg stijl werd, waren we hier na een tijdje wandelen toch wel echt stil. Stijl werd het hier namelijk wel! In het bos aangekomen besloten we even op adem te komen. Helaas werd ons dit door een aantal gemene steekvliegen niet gegund! Snel maar weer doorlopen. Door het bos, over een riviertje, langs wat huizen en weer door een weiland. Flink bezweet kwamen we na een tijdje op een asfaltweg uit. Na ongeveer 10 minuten lopen kwamen we uit bij onze bestemming: Jausenstation Zottahof. En wat een feest: de kaiserschmarrn stonden al op ons te wachten!

Alpbachtal wandelen
Heerlijke na een pittige wandeling: een koude radler, kaiserschmarrn en een mooi uitzicht

Tips:

Zomer Yvonne

Over Yvonne

Yvonne kreeg de liefde voor bergen met de paplepel ingegoten. Als klein meisje stond ze al op de ski’s en de Alpen werden ook tijdens de zomervakanties bezocht. De landschappen hebben vanaf het begin een grote indruk op Yvonne gemaakt. Ze ontdekt de bergen het liefst te voet, met de lift of de trein.