Grand Tour of Switzerland: Wallis

6690 - Grand Tour of Switzerland: Wallis

Het 3e en laatste kanton dat we aandoen tijdens de Grand Tour of Switzerland is Wallis. Tijdens deze tocht door Zwitserland komen we letterlijk van de ene in de andere ‘wereld’ en leren we het land, in korte tijd, behoorlijk goed kennen. Niet alleen de omgeving en de bergen zijn anders in elke regio, ook de mensen en de mentaliteit is erg verschillend. En, de bebouwing is compleet anders. Zodra we de Furkapas over zijn, zien we ze al, de mooie donkere houten chalets: we zijn in Wallis!

3 kantons, 3 talen

Na het Duitstalige Graubünden, het Italiaanse Ticino komen we nu in het Franstalige Wallis. Een taal die ik niet beheers. Ik merk dat ik het lastig vind dat ik me niet verstaanbaar kan maken, maar het grote verschil met de Fransen is, dat de Zwitsers gelukkig vaak nog een andere taal spreken. Ook zien we verder veel Franse invloeden, vooral de aankleding en sfeer in de hotels, bars en restaurants. Ik heb echt het gevoel dat we in één week in 3 ‘landen’ komen, en dat is heel erg leuk.

Grimentz: het mooiste dorp van Wallis

We logeren in - wat ook wel het mooiste dorp van Wallis genoemd wordt - Grimentz, in het Val d’Anniviers. Wij zijn niet alleen onder de indruk van de prachtige oude chalets in Grimentz, maar het Val d’Anniviers zelf is ook echt de moeite waard. Tijdens de rit naar het dorp zien we de ruige en steile bergen van dit dal. Op de hoogste toppen ligt sneeuw en achter in het dal glinsterent de Moiry gletsjer.

Bijzondere rondleiding

Na een nachtje slapen in het sfeervolle Alpina Hotel gaan we ’s ochtend Grimentz verkennen met de 84-jarige Jean, die ons alles kan vertellen over zijn dorp. Door mijn gebrek aan kennis van de Franse taal vang ik niet alles op, maar zelfs in de vertalingen van onze gids Julien, klinkt Jean zijn sarcastische humor door; prachtig! Hij is niet alleen inwoner van Grimentz, maar ook jarenlang president van de Bourgeoisie geweest. In de Bourgeoisie krijgen we uitleg over het instituut en mogen we de bijzondere gletsjerwijn proeven die hier in vaten ligt opgeslagen.

Grimentz: het mooiste dorp van Wallis

Bourgoisie van Grimentz

Gletsjerwijn uit 1888 proeven

Het oudste vat wijn stamt uit 1865 en wordt alleen gedronken tijdens speciale gelegenheden. Wij proeven gletsjerwijn uit 1880. Een apart mondgevoel, de wijnsmaak is ver te zoeken, maar toch is het lekker! Ik zou nog 2 artikelen kunnen weiden aan Jean, zijn verhalen en de gletsjerwijn, maar dat komt nooit zo mooi over als dat het in werkelijkheid is. In het zomer- en winterseizoen geeft Jean iedere maandag om 17.00 uur een rondleiding in zijn dorp en kun je de gletsjerwijn proeven. Ik zou zeggen: gewoon zorgen dat je daar een keertje bij bent!

Overnachten in Cabane de Moiry

Nadat we afscheid hebben genomen van Jean rijden we naar de Moirydam. Hier lunchen we in het restaurant met een heerlijke Croûte aux formage. Deze hartige hap moet ons genoeg energie geven om naar onze slaapplaats van vanavond te lopen: de berghut Cabane de Moiry. Het wordt een behoorlijk uitdaging om deze berghut te vinden. Op een mooie dag is de hut goed te zien, maar als wij naar boven wandelen is er dikke mist. Klik hier voor het artikel over de wandeling en overnachting in Cabane de Moiry >

Cabane de Moiry

Via Ferrata

De laatste dag staat er Via Ferrata op ons programma. Bij de Moirydam liggen enkele mooie routes en uitdagingen. Door een blessure kan ik niet meedoen en als ik naar beneden kijk, vind ik dat even niet zo erg geloof ik. Ook Richard moet even slikken. Lees hier Richard zijn ervaringen in de Via Ferrata van Moiry. Nadat Richard weer veilig en wel terug is, gaan we naar ons laatste adres van deze Grand Tour of Switzerland: Hotel Le Besso in Zinal. Ook Zinal heeft een oude sfeervolle kern en is omringd door stoere bergen. Helaas moeten we de volgende dag weer richting Nederland, maar we beloven elkaar dat we zeker nog een keer terugkomen in Val d’Anniviers in de winter; hier willen we skiën!

Via Ferrata de Moiry

Na 7 dagen zit onze Grand Tour van Switzerland erop. Wat hebben we veel gedaan, gezien en beleefd. We hebben echt genoten van deze fantastische reis en komen zeker nog eens terug om de rest van de tour af te maken en de andere highlights van Zwitserland te bezoeken.

Lees hier deel I van de Grand Tour of Switzerland: Graubünden >

Lees hier deel II van de Grand Tour of Switzerland: Ticino >

Zomer Miranda

Over Miranda

Miranda is dol op de Alpen en is hier ook regelmatig te vinden. Zowel in de zomer als in de winter. De perfecte vakantie bestaat voor haar uit bergen, water, actie, relaxen, een goed boek en heerlijk eten. Haar avonturen op het water, de mountainbike, de motor of te voet deelt ze in haar blogs.