Mountainbiken naar de Jamtalhütte

10227 - Mountainbiken naar de Jamtalhütte

Galtür ligt diep verscholen in het Paznauntal op een hoogte van 1600 meter. Rondom dit kleine Oostenrijkse plaatsje ligt een enorm netwerk aan wandel- en mountainbikeroutes in het Silvrettagebergte. Afgelopen zomer waren wij er een paar dagen en als je ergens maar een paar dagen bent moet je alles eruithalen. Dus gingen we een dag motorrijden, een dag wandelen en een dag mountainbiken. Maar welke route moet je kiezen als je maar één dag op de fiets zit? Het werden er uiteindelijk twee: ’s ochtends een route rondom de Kopssee en ’s middags naar de Jamtalhütte.

Diep het Jamtal in

Na een snelle en niet al te zware lunch begonnen we ’s middags aan de klim richting het Jamtal. Vanuit Galtür begint deze route vriendelijk; een licht stijgend asfaltpad. De omgeving is indrukwekkend. Het is een vrij smal dal met een rivier en overal grazen koeien. Je hoort en ziet hier geen auto’s. De eerste paar kilometer kwamen we een paar wandelaars tegen. Voor veel van hen was het eindpunt de eerste hut in het Jamtal. Een mooie wandeling die bovendien voor jong en oud goed te doen is. Wij fietsten echter door, dieper het Jamtal in. Het was inmiddels een onverhard pad geworden, maar nog steeds niet echt steil en dus prima te doen.

Jamtal koe
Deze prachtige beesten kom je veel tegen onderweg naar de Jamtalhütte

Met ski’s op de fiets

Aangezien het half juni was lag er op de toppen van de bergen nog sneeuw. We waren dan ook niet helemaal verbaasd toen we toerskiërs naar beneden zagen komen. Het Silvrettagebergte staat bekend om haar mooie toerskimogelijkheden en vanaf de Jamtalhütte zijn mooie tochten te maken. Wat ons wel verbaasde was dat de twee toerskiërs die we spraken wel een hele bijzondere tocht hadden gemaakt. Ze waren ’s ochtends om 06.00 uur vertrokken op de mountainbike vanuit Galtür. Eenmaal aangekomen bij de Jamtalhütte hadden ze de ski’s onder geklikt om vervolgens nog eventjes een tocht van ruim 4 uur op de ski’s te maken. En aan het einde van de middag gingen ze – net als wij- weer op de mountainbike terug naar Galtür! De tocht naar de Jamtalhütte is uiteraard ook te voet te doen. De klim duurt ongeveer 3 uur en 15 minuten. Op de mountainbike moet je rekening houden met ruim anderhalf uur als je een beetje doorfietst. Je overbrugt ruim 500 hoogtemeters.

Jamtalhütte met ski
Mountainbiken en skiën op één dag; je moet maar op het idee komen

Welverdiende Apfelstrudel

Op een gegeven moment zagen we de hut liggen schuin voor ons. Maar het Jamtal bleek nog een verrassing voor ons in petto te hebben. Het laatste stuk was ineens ‘gemeen’ steil. Het rustige ‘rondjes draaien’ was voorbij, nu was het tijd voor het kleinste blad. Met verzuurde benen hebben we de laatste hoogtemeters afgelegd. De Jamtalhütte bleek een mooie en moderne hut te zijn met een heerlijke terras. Na een korte blik op het menu kozen we voor een welverdiende Apfelstrudel met vanillesaus. Op een één of andere manier smaken deze op een berg en na een flinke inspanning altijd het beste!

Apfelstrudel Jamtal
Apfelstrudel bij de Jamtalhütte
Zomer Miranda

Over Miranda

Miranda is dol op de Alpen en is hier ook regelmatig te vinden. Zowel in de zomer als in de winter. De perfecte vakantie bestaat voor haar uit bergen, water, actie, relaxen, een goed boek en heerlijk eten. Haar avonturen op het water, de mountainbike, de motor of te voet deelt ze in haar blogs.