Een zomers Alp avontuur - deel II

Vorige week kon je het eerste deel lezen van ons Alp avontuur. Hierbij het vervolg van deze prachtige week. Op zaterdag was het tijd om de wereld onder het aardoppervlak te gaan verkennen. Ooit stroomde de zee over het toen nog vlakke landschap waarbij een relatief zacht gesteente is afgezet op de (toenmalige) zeebodem. Toen de aardplaten gingen schuiven en de Alpen (en andere) bergketens werden gevormd, ging deze kalksteen de hoogte in en werd opgetild tot hoogtes van 2 tot 3 kilometer.

Speleo...wat?

Het smeltwater van de gletsjers in de ijstijd en later het regenwater hebben gaten, gangen en spelonken uitgesleten in dit gesteente die nu ontdekt en verkend worden door speleologen en hun groepen. Gekleed in een goretex overall en getooid met een helm met hoofdlamp en/of vlammetje daalden we met ons gids af de diepte in. Wadend door het water, kruipend door nauwe gangen en soms op de tast als de lichtjes uitgingen maakten we een indrukwekkende tocht door het onderaardse gangenstelsel. Onze gepassioneerde gids Philippe vertelde dat er nog steeds nieuwe gangen en spelonken ontdekt worden en dat het zelfs mogelijk is meerdaagse excursies te boeken. Zo vind je boven Samoëns een zogenaamde gouffre (= erosiegat) die tot voor kort de diepste ter wereld was en in 1989 tot een diepte van 1602 meter is afgedaald!

Hollanders op de mountainbike

Natuurlijk mocht een avontuurlijke mountainbike tocht door het skigebied le Grand Massif niet ontbreken op de weekplanning van onze Alp avonturiers. Op zondag leek het weer prima geschikt met een lekker zonnetje en een temperatuur rond de 20 graden. Bikepartner Xtreme Glisse voorzag alle gasten van een prima volgeveerde MTB en om 10 uur zaten we in de télécabine van Samoëns op weg naar het vertrekpunt op 1600 meter hoogte. Veel tijd om de fiets te ontdekken was er niet, want al snel reden we over een mooie singletrack richting Morillon, om vanaf daar af te dalen naar het skidorpje les Carroz. Hoewel afdalen soms wat pittig bleek, kon je goed merken dat we hier te maken hadden met Hollanders die regelmatig op de (spinning)fiets zaten en weinig moeite hadden met het bergop fietsen.

Lunch in authentiek chalet

Halverwege de mooie afdaling naar Carroz leende een authentieke chalet d'alpage zich perfect voor een welkome lunchpauze. Fietsen is fantastisch, maar dit soort momenten en locaties maakt zeker zoveel indruk; een heerlijke zonnige ligging en een fantastisch uitzicht over de Vallée d'Arve tot aan de afgevlakte toppen van de Jura! Via een briefje in de wekpot die door de eigenaar als fax werd aangeduid, bedankten we de boer voor zijn gastvrijheid en vervolgden we onze tocht.

chalet

Downhill

Aangekomen in les Carroz namen we de gondel terug naar boven en na een korte klim wachtte ons een downhill van meer dan 1000 hoogtemeters! Een (zelf gevonden) secret track door de bossen van Morillon maakte van deze tocht een waar Alp adventure, aangezien het pad steeds smaller en het bos steeds dichter werd. Gelukkig kwamen we veilig en vol adrenaline uit op een gemarkeerde track die ons terugbracht in de bewoonde wereld. Moe maar voldaan smaakte de BBQ heerlijk en was de eetlust zeker net zo groot als de verhalen die volgden...

Grenzen verleggen

Wat een fantastische week hebben we gehad en wat is het toch mooi om de passie voor onze bergomgeving te mogen delen met onze gasten. Samen grenzen verleggen en trots zijn op jezelf als je buiten je comfortzone bent getreden, dat geeft een heerlijk gevoel. Een gevoel dat je mee naar huis neemt en waar je aan terug kunt denken als je thuis voor een uitdaging staat en kunt zeggen; “ja, ik kan het wel!”

Zomer Auteur5

Over Arno

Bij Arno is de passie voor de bergen al op jonge leeftijd ontstaan. Bijna z'n hele leven komt hij jaarlijks in de Alpen en is dat ook van plan nog lang te blijven doen.